25.9.2009: Mikko ja Martat ja pienen budjetin perheruoat

Kun rahat eivät tahdo riittää ruokaan, täytyy opetella venyttämään senttiä. Kymmenellä eurolla voi saada koko perheelle aamiaisen, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Marttojen Kati-Erika Timperin mukaan sentinvenytys vaatii suunnittelua ja heräteostosten karttamista.

ruoat
Raila Paavola / YLE

Ruoanlaitto on syytä aloittaa suunnittelusta, kun rahaa kokkaukseen on käytettävissä vähän.

-Pitää miettiä, mitä halutaan syödä ja mihin on varaa ja jaetaan sitten käytettävissä oleva summa päiville ja katsotaan, mitä mikäkin maksaa. Suunnittelu on tärkeää, koska ihmisillä on taipumus tehdä heräteostoksia. Kun menee kauppaan täydellä mahalla ja kauppalapun kanssa, eikä osta mitään, mitä lapulla ei lue ollaan jo hyvässä jamassa, Timperi tiivistää.

Puuroa pöytään ja puuronjämistä leipätaikina

Koko perheelle aterioiden rakentaminen kymmenellä eurolla lähtee liikkeelle aamupalasta. Aamulla pöytään pistetään puuroa, ei leipää ja leikkeleitä. Välipalaksi tarjotaan Itse tehtyä mehukeittoa eikä valmiita vanukkaita. Päivällisenä voi olla vaikka juustomunakas, joka on halpa ja sen kera salaatti. Iltapalaksi teetä, leipää ja ehkä leikkeleitä. Niidenkin hintoja kannattaa vertailla. Ohuet siivut ovat usein kalliimpia kuin tavallisen paksuiset palat.

Jos perheessä lähdetään murolinjalle ja einesten tarjoiluun, hintaa ruoalle kertyy helposti tuplasti. Suomalaiset heittävät myös paljon syömäkelposta leipää roskikseen, kun tuijotetaan vain parasta ennen päivämäärää. Haju- ja näköaisti pitäisi ottaa käyttöön.

-Kun ostaa kokonaisen leivän, siitä voisi heti tuoreena laittaa puolet pakkaseen. Ja kyllä leivästä voi havaita ulkonäön ja maun perusteella, milloin se ei enää kelpaa syötäväksi. Parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä on hyvä erottaa.

Edellispäivän ruontähteet ovat myös helposti hyödynnettävissä.

-Puuron voi käyttää leipätaikinaan, sosekeittoon käy edelliseltä päivältä jääneet kasvikset ja aina voi vähän muunnella ja lisätä joukkoon tuoreita kasviksia, opastaa Kati-Erika Timperi.