Musiikkiteatteri pitää Kari Arffmanin mielen kuohkeana ja avoimena

Tauno Palo, Henry Higgins, Maxim de Winter... näitä kaikkia miehiä yhdistää näyttelijä Kari Arffman, joka on viime vuosina loistanut suurissa musikaalirooleissa niin Kotkassa kuin Helsingin kaupunginteatterissakin.

kulttuuri
Kari Arffman Henry Higginsinä Kotkan kaupunginteatterissa
Kari Arffman Henry Higginsinä Kotkan kaupunginteatterissa Heidi Noponen/Kuvagalleria Kotka

Näyttelijä Kari Arffman päätti pari vuotta sitten keskittyä kokonaan näyttelemiseen ja jättää Kotkan kaupunginteatterin johtajan tehtävät. Päätös kypsyi pikkuhiljaa, ja kun Arffman kutsuttiin Helsingin kaupunginteatteriin tekemään Kaunotar ja Hirviö -musikaalin miespääosaa, lopullinen päätös oli helppo tehdä.

- Aika ei yksinkertaisesti riittänyt teatterin johtamiseen, ohjaamiseen ja näyttelemiseen. Sen lisäksi halusin pitää instrumenttini kunnossa. Näyttelijän työssä on todella tärkeää pitää huolta itsestään ja se ei onnistunut niillä työajoilla, sanoo Arffman

Musiikkiteatteri on vaativa laji

Kaunotar ja hirviö -musikaalin jälkeen Kari Arffman on näytellyt Helsingin kaupunginteatterissa Rebekka -musikaalissa miespääosan ja nyt parhaillaan Kotkassa My Fair Ladyn Henry Higginsinä.

- En ole varta vasten hakenut musikaalirooleja. Ne ovat vaan tulleet kohdalle. Pidän musikkiteatterista ja tein sitä paljon jo Tampereen teatterin aikoina.

- Lisäksi minua kiinnostaa musikaaleissa laulamisen ja näyttelemisen raja. Musikaaleissahan ihminen aina jossain vaiheessa ns. puhkeaa laulamaan ja sen rajan häivyttäminen on haasteellista. Monessa musikaalissa on taustalla hyvää draamaa. Ne ovat vaikeita laulettavia, eivätkä missään tapauksessa mikään kevyt laji, pohtii Arffman.

Draamaa ei ole ikävä

Kari Arffman ei pelkää leimautuvansa musikaalitähdeksi.

- En ajattele musikaalia lajityyppinä vaan teen näyttelijän työtä ja yritän rakentaa mahdollisimman monipuolista ihmiskuvaa, oli kyseessä sitten draamanäytelmä tai musikaali, sanoo Arffman painokkaasti

- Musikaalissa on sekin etu, että katsojakin pääsee paremmin tunnepuolella mukaan. Yleisö ikäänkuin hengittääkin ihan eri tavalla, kun näytelmässä on musikki, joka ottaa mukaansa, hehkuttaa Arffman

Freelancer joutuu lunastamaan paikkansa joka kerta

Kari Arffman näyttelee ja ohjaa nyt freelancerina. Teatterin johtajana oli vakituinen työ, mutta nyt tilanne on toinen ja myös haasteet ovat toisenlaiset. Töitä on onneksi ollut toistaiseksi tarjolla.

- Töitä on kyllä tarjottu ihan kiitettävästi, mutta esimerkiksi tällaisia suurempia musikaalirooleja ei voi tehdä kuin yhden vuodessa. Eikä kukaan voi tuudittautua siihen, että jatkossa on koko ajan töitä tarjolla. Freenä joutuukin koko ajan miettimään, että työllistääkö itse itsensä, vai soiko puhelin riittävän tiuhaan, summaa Arffman

Työn alla monenlaista tulevaisuudessa

Tulevaisuuden suunnitelmia Kari Arffman raottaa sen verran, että ohjaustyö Jaana Saarisen ja Satu Silvon kanssa on parhaillaan työn alla. Juttu tulee ensi-iltaan Helsingissä tammikuussa. Enempää Arffman ei vielä suostu paljastamaan. Sen lisäksi vireillä on esimerkiksi omia konserttihankkeita.

- Freelancerina on laitettu myös paljon pyydyksiä, joista ei vielä tiedä mitkä niistä toteutuvat ja mitkä eivät, sanoo Arffman arvoituksellisesti

Lähteet: YLE Kymenlaakso /Kirsi Lönnblad