Kuopion rännikaduista tehdään nykyaikaa mennyttä kunnioittaen

Kuopiossa on käynnissä kulttuurihistoriallinen korjaushanke: kaupunki kunnostaa ainutlaatuisia rännikatujaan. 1700-luvulta säilynyt kokonaisuus on laajin Suomessa.

kulttuuri
Kapea rännikatu Kuopiossa.
YLE

Hyvin vanhojen kaupunkien kaikki kadut olivat kapeita. Kuopiossa kadut olivat kahta leveyttä, rännikadut puolta kapeampia kuin muut.

Tavoitteena viihtyisät kävelykadut

Rännikadut jakoivat kunkin suurkorttelin neljään osaan Hämeen läänin maanmittarin Pehr Kjellmanin ruutukaavan mukaisesti. Hän laati kaavan Kuopion perustamisvuonna 1775. Rännikatu-sanan on tulkittu tulevan joko sanasta palokatu eli brandgata tai sanasta kujakatu eli grändgata tai vain ränni.

Kuopion rännikatujen kunnostus vauhdittui 1990-luvulla, kun autoja alettiin siirtää torin alle. Kymmenen kilometrin urakasta on valmiina yli puolet.

Rännikatuverkosto kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin kulttuuriympäristöihin, mikä huomioidaan suunnittelussa. Museointia se ei kuitenkaan tarkoita, sillä väylät ovat ajan myötä leventyneet ja ne on asfaltoitu. Kunnostettaessa mittakaavaa kavennetaan lähemmäksi alkuperäistä muun muassa kiviluiskilla ja istutuksilla.

Lemminkäinen-yhtiön työmaapäällikkö Toni Ylänen kertoo, että kadut reunustetaan harmaalla neliökivellä. Reunat ja muutamat poikkiraidat ja keskiosat tulevat graniittilaatasta.

Kaavoituspäällikkö Leo Kosonen sanoo, ettei alkuperäisiin materiaaleihin tähdätä. - Nehän ovat olleet hiekkapintaisia takakujia, suunnilleen viemäreitä pahimmillaan. Siihen ei tähdätä, vaan viihtyisään kävelykatuverkostoon.

Lähteet: YLE Uutiset