Maahanmuuttajien perustamia yrityksiä on Suomessa noin 6500, joista yli puolet pääkaupunkiseudulla. Suurin osa yrityksistä on kauppoja. Helsingin yrittäjien kehittämispäällikön Hanna Hietalan mukaan maahanmuuttajayrittäjät hyödyntävät usein etnisen taustansa.
- He tuntevat niistä kulttuureista tulevien ihmisten tarpeet. Kaupoissa tiedetään millaista ruokaa asiakkaat haluavat, ja kampaamoissa ymmärretään erilaiset hiuslaadut, Hietala sanoo.
Asiantuntemus on levittäytynyt jo esimerkiksi kirjanpito- ja liike-elämän palveluihin. Ulkomailla kauppaa tekevät suomalaisyritykset tarvitsevat muun muassa islamilaisen kulttuurin tuntijoita. Joidenkin arvioiden mukaan viidennes EU:n väestöstä on muslimeja vuoteen 2050 mennessä. Suomessakin on ainakin 40 000 muslimia.
Kansainvälisesti biljoonabisnestä
Amerikkalaisen Time-lehden mukaan muslimeille suunnatut tuotteet ja palvelut ovat maailmanlaajuisesti jo yli biljoonan arvoinen markkina-alue. Monikansalliset yritykset ovat muuttaneet tuotteitaan ja markkinointiaan tavoittaakseen kohderyhmän, josta on tullut yhä vauraampi.
- Suuret muotisuunnittelijat tarjoavat nykyisin huiveja ja muita musliminaisille suunnattuja vaatteita. Myös kauneudenhoitotuotteilla on isot markkinat, kertoo Suomessa vieraillut tunnettu meikkitaiteilija Matin Maulawizada.
Tilastokeskuksen mukaan ulkomaan kansalaisten yrittäjäaktiivisuus on ollut 2000-luvulla suurempi kuin kantaväestön. Syyksi on arvioitu maahanmuuttajien valmiutta ottaa riskejä ja kykyä tuoda toimialoille uusia ideoita.
Lähteet: YLE Uutiset / Ville Juutilainen