Somistaja on liikkeessä luova roudari

Hyvä näyteikkuna pysäyttää asiakkaan, ja myös houkuttelee hänet sisälle liikkeeseen. Kaupoissa työskenteleviltä somistajilta vaaditaankin aimo annos luovuutta. Suurissa ketjuissa somistaja ei kuitenkaan saa käyttää täysin vapaita käsiä.

Somistus, somistajat
KappAhlin somistaja Kaisa Pyykkönen työn touhussa.YLE / Susanna Siironen

Nopea kierros kaupungilla paljastaa, että liikkeiden näyteikkunat on viritetty talvikuosiin. Lämpimät takit ja asusteet on otettu hyvissä ajoin esille liikkeessä kuin liikkeessä. Sesonkiin pitää valmistautua mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.

- Me herättelemme näyteikkunoilla ihmisten tarpeita. Ajankohtaisuus herättää ihmiset ajattelemaan, että nyt minä tarvitsen näitä asioita, Kaisa Pyykkönen pohtii.

Kaisa Pyykkönen työskentelee Oulun KappAhlin somistajana. Somistajan työ ei rajoitu vain näyteikkunan suunnitteluun, vaan hän on vastuussa koko liikkeen ilmeestä. Ketjuyrityksessä vaihtuvat kampanjat määräävät kulloisenkin tyylin.

- Meillä on Ruotsin pääkonttorilla näyteikkuna-osasto, joka suunnittelee näyteikkunan ilmeen. Näyteikkunat ovat kulloisiinkin kampanjoihin sidonnaisia. Jos meillä on esimerkiksi tietty kampanja myymälässä, minä en voi keksiä näyteikkunaan omaa aihetta, Pyykkönen kertoo.

Somistaja Kaisa Pyykkönen ei kuitenkaan koe, että ketjuyrityksen yhdenmukainen ilme rajoittaisi luovuutta. Ketjuyrityksissä näyteikkunoiden ilmeen pitäisi olla mahdollisimman yhdenmukainen jokaisessa liikkeessä ympäri maata.

- Visuaalista silmää ja luovuutta voi siitä huolimatta käyttää oman harkinnan mukaan.

Näyteikkunoiden ja liikkeiden somistaminen vaatii paljon muutakin kuin pelkää värisilmää. Pyykkösen mukaan työssä tarvitaan raakaa voimaa.

- Somistajan työssä pitää myös pystyä ratkaisemaan ongelmia, ja fyysistä työtä ei saa pelätä. Tämä on välillä fyysisesti rankkaa työtä, kun täällä saa olla roudarina, työmiehenä, maalarina ja välillä vähän sähkömiehenäkin, Kaisa Pyykkönen nauraa.

Lähteet: Yle Oulu / Susanna Siironen