1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Vakuutusten kirjo hämmentää kuluttajaa

Kapea-alaiset yhden tuotteen tai yhden sairauden kattavat vakuutukset ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina. Tilanne vaatii kuluttajalta paljon, eikä moni jaksa perehtyä vakuutusehtoihin riittävän tarkasti.

Kotimaan uutiset

Viime vuosien vakuutusuutuuksia ovat silmälasivakuutus, tuulilasivakuutus, syöpävakuutus, luunmurtumavakuutus ja vakuutus, joka korvaa kuluttajan omavastuun esimerkiksi polkupyörävarkauden jälkeen.

Kirjo on kasvanut, ja monet uusista tuotteista ovat peräisin Keski-Euroopasta tai Ruotsista. Kehitys saa vauhtia siitä, että perinteiset vakuutusehdot sulkevat korvauspiirin ulkopuolelle monia asioita, joille sitten räätälöidään uusia vakuutustuotteita.

Kuluttajalta tilanne vaatii kärsivällisyyttä pohtia erilaisten vaihtoehtojen kattavuutta ja kustannuksia. Esimerkiksi kannettavan tietokoneen tuoteturvan hinnalla saattaa vakuuttaa pienen asunnon koko irtaimiston.

Noin kolme neljästä suomalaiskodista on vakuutettu, mutta nuorten, opiskelijoiden ja vuokralla asuvien kohdalla kotivakuutus löytyy vain joka toiselta.

- Toimistoon tulee kaikenlaisia tapauksia. Ääriesimerkkinä asiakkaalla oli mp3-soitin vakuutettuna, mutta ei ollut kotivakuutusta 62 neliömetrin kaksiolle, kertoo Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Irene Luukkonen.

- Tai sitten asiakas on saattanut ostaa 180 euron kameralle 80 euron vakuutuksen.

Myyntivalttina alhainen omavastuu

Toisaalta kotivakuutuksen omavastuu on perinteisesti 150 - 200 euroa, joten suuri osa kodinkoneille ja viihde-elektroniikalle sattuvista vahingoista jää sen korvauspiirin ulkopuolelle. Tähän rakoon on räätälöity esimerkiksi kodinkonejätti Gigantin myymät Happy Care -tuotevakuutukset.

- Ne ovat hyvin suosittuja ja ihmiset ja monet kuluttajat tulevat meille takaisin juuri siksi, että meiltä niitä saa, kertoo Gigantin Vakuutus- ja rahoitusvastaava Jussi Ikkälä.

Gigantti hakee mainoskampanjallaan Suomen tyhmintä kuluttajaa, mutta uskoo yksittäisten tuotteiden vakuuttamisen olevan järkevä siirto.

- Hyvin yleinen tapaus on se, että asiakas tulee myymälään ja kysyy, että mistä näitä uusia kaukosäätimiä saa, että meidän musti veti sen palasiksi. Kaukosäätimet maksavat 80 - 150 euroa laitteesta riippuen, ja ne eivät mene kotivakuutuksen piikkiin, jos omavastuu on 150 - 200 euroa, eikä tietenkään valmistajankaan piikkiin, Ikkälä sanoo.

Asiakas on aina oikeassa. Fiksun kuluttajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei maksa sellaisesta turvasta, joka takuun tai virhevastuun nojalla kuuluisi hänelle aivan ilmaiseksikin.

Lähteet: YLE Uutiset / Markus Tiittula

Lue seuraavaksi