Kuluttajia ohjeistetaan suosimaan suuria nettikauppoja

Kuluttajariitalautakunta ohjeistaa kuluttajia suosimaan suuria verkkokauppoja pienten sijaan. Ohjeistus johtuu siitä, että lautakunta saa yhä useammin valituksia pieniin verkkokauppoihin liittyvistä ongelmista. Pahimmillaan kuluttaja voi menettää väärän kauppavalinnan takia satoja euroja.

Kotimaa

Verkkokauppojen määrä on lisääntynyt viime vuosina huimaa vauhtia. Suomen Verkkomaksujen mukaan verkossa toimii nykyään noin 3 500 suomalaista yritystä ja yritysten määrä lisääntyy noin 20 prosentin vuosivauhtia.

Tämä näkyy myös Kuluttajariitalautakuntaan saapuvien valitusten määrässä. Lautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan verkkokauppoja koskevien valitusten määrä on kaksinkertaistunut kahden vuoden takaisesta. Etenkin viimeisen vuoden sisällä valituksia on tullut satamalla.

- Ongelmatilanteet ovat lisääntyneet parin viime vuoden aikana. Arvoitukseksi jää johtuuko se verkkokaupoissa tehtävien kauppojen volyymin lisääntymisestä vai siitä, että alalla on enemmän sellaisia yrittäjiä, jotka eivät toimi pelisääntöjen mukaan.

Kuluttajariitalautakuntaan tulee Ståhlbergin arvion mukaan vuosittain runsaat sata verkkokauppoja koskevaa valitusta. Ståhlberg huomauttaa, että alan ongelmat ovat huomattavasti suurempia, sillä heille tulee vain jäävuoren huippu kaikista ongelmista.

Käytä luottokorttia

Ongelmat koskevat yleensä tilanteita, joissa kuluttaja ostaa tuotteen netistä, palauttaa sen, muttei saa lakiin säädetyn palautusoikeuden mukaisesti rahojaan takaisin. Pahimmillaan kuluttaja voi menettää tällaisissa tilanteissa tuntuvan määrän rahaa.

Tällaiset ongelmat ovat tyypillisempiä pienten verkkokauppojen kohdalla, sillä niillä ei välttämättä ole palautustilanteessa varaa maksaa tuotteesta maksettua summaa takaisin. Ståhlbergin mukaan helpoin tapa välttää turhat riskit on suosia suuria yrityksiä ja maksaa ostokset luottokortilla.

- Kannattaa suhtautua melko kriittisesti tuntemattomampiin alan uusiin yrittäjiin, ennen kuin varmistuu siitä, että yritys toimii pelisääntöjen mukaan. Suojaa saa myös maksamalla ostokset luottokortilla, sillä silloin voi kääntyä ongelmatilanteissa luottoyhtiönsä puoleen ja saada rahansa takaisin, Ståhlberg kertoo.

Tutki yrityksen taustat ennen ostoa

Pieniä yrityksiä ei kuitenkaan kannata laittaa totaaliseen boikottiin, sillä niistäkin löytyy täysin luotettavia yrityksiä. Kuluttajan kannattaa kuitenkin ottaa selvää yrityksestä, josta suunnittelee ostavansa esimerkiksi kannettavan tietokoneen.

Helpoin tapa etsiä tietoa löytyy netistä. Esimerkiksi oululainen Hannu Luhtasela on perustanut sivuston, josta löytyy tuhansia arvioita runsaasta tuhannesta verkkokaupasta.

Tällaiset sivustot antavat ainakin osviittaa siitä, saako asiakas yrityksestä ostamansa tuotteen sovitussa ajassa ja palauttaako yritys kuluttajan rahat, mikäli asiakas päättää palauttaa tuotteen yritykseen kahden viikon sisällä ostohetkestä.

Myös Luhtaselan kokemuksien mukaan suurissa verkkokaupoissa asioiminen on huomattavasti pieniä kauppoja turvallisempaa.

- Omien ja muiden kuluttajien kommenttien perusteella uskaltaisin sanoa, että varsinkin riski konkurssista ja esimerkiksi ongelmista takuiden kanssa on huomattavasti pienempi suurien verkkokauppojen kanssa. Pieniä verkkokauppoja perustetaan runsaasti, mutta niiden elinkaari saattaa olla varsin lyhyt, Luhtasela toteaa.

Älä maksa tuotteita käteisellä

Suomen Verkkomaksujen mukaan suomalaisiin verkkokauppoihin virtaa nykyään yhä enemmän rahaa. Esimerkiksi kuluneen vuoden aikana nettikauppojen suhteellinen liikevaihto on kasvanut yli 30 prosenttia.

Suurin osa ostoista, noin 80 prosenttia, maksetaan pankkien verkkomaksupainikkeilla eli käytännössä käteisellä rahalla. Vain noin 12 prosenttia ostoksista maksetaan turvallisesti luottokorteilla.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan käteisen rahan käyttäminen on turvatonta sellaisissa tilanteissa, kun asiakas haluaa palauttaa tuotteen.

Mitä tapahtuu, jos ostaa verkkokaupasta tuotteen, palauttaa sen takaisin kauppaan, muttei saa tuotteesta rahaa takaisin?

- Se on käytännössä hyvin vaikea tilanne. Kannattaa tehdä kaikkensa elinkeinonharjoittajaa vastaan, että ne rahat sieltä saa ja viime kädessä mennä tuomioistuimeen. Usein käy kuitenkin niin, ettei tätä yritystä yksinkertaisesti ole enää olemassa ja tällöin kuluttaja jää nuolemaan näppejään, jos ei ole maksanut luottokortilla, Ståhlberg sanoo.

- Ymmärtääkseni tuotteen omistusoikeus myös siirtyy takaisin myyjälle sen jälkeen, kun kuluttaja on palauttanut tuotteen, Ståhlberg lisää.

Lähteet: YLE Uutiset / Joonas Laitinen