1. yle.fi
  2. Uutiset

YLE Oulu testasi: Taksiautomaatti toimii

”Tämä on Oulun Aluetaksin puheentunnistuksella toimiva taksintilauspalvelu. Kerro kadunnimi ja talon numero, esimerkiksi Kirkkokatu 1.” Tällainen voi olla vastaus toisessa päässä, jos yrittää soittaa taksia. Palvelu on niille, jotka eivät suoraan saa puhelimen välityksellä henkilövastaajaa. Hiljaista kritiikkiä tai muminaa palvelua vastaan kuitenkin kuuluu.

taksiliikenne
Takseja rivissä.
YLE

Tarve tällaiselle palvelulle on Oulun Aluetaksin toimitusjohtaja Markku Puolakanahon mukaan suuri, koska suurin osa tilauksista on selkeästi sellaisia, joissa tarvitaan mikä tahansa taksi ja heti. Jopa arkipäivisin joudutaan jonottamaan.

- Puheentunnistus on toiminut ennen kaikkea ylivuotona kohtuullisen mukavasti, Puolakanaho mainitsee.

Virityksiä luvassa

Palvelulla väylätään jo nyt tuhansia tilauksia kuukaudessa. Perustilauksia menee muutamia satoja päivässä tällä hetkellä. Palveluun ollaan tekemässä lokakuun aikana virityksiä, joilla palvelun odotetaan paranevan. Lähdettäessä luomaan puheentunnistustaksinvälitystä, oli tarkoituksena jättää virhemahdollisuudet mahdollisimman vähiin. Tässä eteen tuli rappu- ja porraskysymys, koska näitä automaatti ei tunnista. Tähän on tulossa parannusta. Lisäksi ulkomaankielisille ollaan tarjoamassa englanninkielistä vaihtoehtoa.

- Pettymys on ollut se, että palvelusta on puuttunut paikkoja, mitä on tilausjärjestelmäkannassa. Suurin piirtein kaikki paikat, mihin taksia voit tilata, löytyisi viritysten jälkeen palvelustamme, Puolakanaho sanoo.

Tällaisessa innovatiivisessa laitteessa on aina pientä hienosäätöä, jotta löydettäisiin asiakkaan kannalta toimivin konsepti.

- Tuote ei ole vielä täysin valmis, vaan hienosäätöä tarvitaan, Puolakanaho lisää.

Automaatissako ongelmia?

Monet ovat kertoneet, että automaatti ei tunnista kadunnimiä, vaikka yrittää kuinka selkeästi niitä lausua. Pienen otannan jälkeen tätä ongelmaa ei havaittu. Puheentunnistuspalvelu tunnisti kaikki kadunnimet, kuten Tarkka-ampujankatu, Ruiskukkatie, Saunaranta tai Susitie, vaikka joissakin esimerkeissä käytettiin epäselvää puhetapaa. Ongelmia on ollut myös muunlaisia, kuten että samaan osoitteeseen on tilattu kaksi taksia.

- Selkeästi löytyy ihmisryhmä, jotka saavat onnistuneen tilauksen ja tilausnumeron, niin muutaman minuutin kuluttua soitetaan taksikeskukseen ja tilataan uudestaan, Puolakanaho sanoo.

Oulun Aluetaksissa tullaan tarjoamaan selkeämpää informaatiota jonottamisen sijaan. Tietoa tullaan saamaan muun muassa siitä, että mitä puheentunnistuksella voi tehdä sekä opastusta sen käytössä.

Joillekin on tuottanut harmaita hiuksia se, että puheentunnistus ei toista oikeaa osoitetta lopussa, vaan kertoo tilauksen lähteneen eteenpäin. Puolakanahon mukaan tämä johtuu siitä, että palvelun todennäköisyysprosentti oikeaan osoitteeseen on niin suuri. Laite laskee koko ajan todennäköisyyksiä ja pitää viimeistä osoitetta oikeana.

Parannusehdotukset tarpeen

Toiveessa olisi, että palautteessa kerrottaisiin mikä palvelussa mättää ja mikä siihen olisi parannusehdotus. Palautetta on kuitenkin tullut hyvin vähän.

- Tämän pienen määrän perusteella meidän on sitten lähdettävä tätä palvelua säätämään. Toivoisimme palautetta, koska tässä todella yritetään helpottaa asiakkaan arkea, Puolakanaho toteaa.

Yhtä vaativa joukko asiakkaiden kanssa on taksikuskit. Kriittisiä kuskien puolella ollaan uusiin tilausmuotoihin erityisesti siinä, että yhteen paikkaan tilataan monta taksia ja sitten vain yksi saa sen vuoron.

- Luottamus kuljettajakenttään ei synny hetkessä, mutta uskon, että tätä tuotetta tullaan vielä kiittämään, painottaa Puolakanaho.

Lähteet: YLE / Hannu Okkonen

Lue seuraavaksi