1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kaj Chydenius ja Agit Prop palaavat Berliiniin

Suomen poliittinen laululiike herää henkiin, kun 70-vuotispäiväänsä viettävä Kaj Chydenius ja Agit Prop -kvartetti konsertoivat Berliinissä perjantaina. Chydenius ja Agit Prop olivat suuria nimiä Suomen 1960- ja 1970-lukujen poliittisessa laululiikkeessä, joka sai vaikutteita saksalaisten säveltäjien ja runoilijoiden teoksista.

Suomalaisen työväestön vappumarssia rytmitti vuosikymmenten ajan marssimusiikki. 1960-luvun lopulla perinteiset kuorolaulut ja työväenmarssit joutuivat kuitenkin väistymään, kun tilalle tulivat nuorten säveltäjien poliittisesti vakaumukselliset laulut. Niissä otettiin kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja vedottiin kansojen väliseen solidaarisuuteen.

Säveltäjänuraansa 1960-luvulla aloitellut Kaj Chydenius kuului poliittisen laululiikkeen keulahahmoihin. Chydenius löysi vaikutteita sävellystyöhönsä saksalaisen kirjailijan Bertolt Brechtin teksteistä ja säveltäjän Hanns Eislerin musiikista.

- Varsinkin Eislerin sävellykset olivat koulukuntaa luovia kaikkialla maailmassa ja myös Suomessa. Bertolt Brecht ja Pablo Neruda ovat poliittisen laululiikkeen korkeimmat runoilijanimet.

Poliittinen laululiike oli maailmanlaajuinen protesti

Poliittisen laululiikkeen etujoukkoon Suomessa kohonnut Agit Prop -kvartetti lauloi Che Guevarasta ja Nataliasta, ja ryhmän tulkinnat herättivät kiinnostusta myös ulkomailla. Vuonna 1971 Agit Prop esiintyi ensimmäisen kerran poliittisen laulun festivaalilla Itä-Berliinissä.

Poliittinen laululiike eli tuolloin kulta-aikaansa, niin Suomessa kuin myös muualla Euroopassa. DDR:ssä järjestettiin säännöllisesti poliittisen laulun festivaaleja.

Itä-Saksan poliittinen laululiike vaikutti poliittisen laululiikkeen kehittymiseen Suomessa, sanoo Kaj Chydenius.

- Myös Chilen ja Länsi-Saksan poliittinen laululiike vaikuttivat meihin. Maailmalla oli silloin aika muodikasta laulaa yhteiskunnallisista kysymyksistä. Se oli maailmanlaajuinen protesti.