Tatuoinneista keski-ikäisten naisten villitys

Keski-ikäiset naiset ovat innostuneet tatuointien hankkimisesta. He hakevat vartaloonsa korumaisia kuvia, eivät niinkään suuria tatuointeja. Muutenkin tatuointien suosio on jatkunut tasaisena viime vuodet.

Kotimaa
Keijutatuointi käsivarressa.
Lätkä teki hienon keijutatuoinnin Petra Ristolan käsivarteen.YLE / Jouni Koutonen

Turussa toimii kymmenen alan yrittäjää ja suosituimmalle tatuointitaiteilijalle on vuoden jono. Turkulainen Elina Sivil on ottanut muutamia tatuointeja kehoonsa. Ensimmäisen hankki lomamatkalla 2000-luvun alussa Yhdysvalloissa. Uusin on käsivarteen tuleva ruusutatuointi, jolla hän kunnioittaa vajaa vuosi sitten kuolleen veljensä muistoa. Tekstiksi tuli Rakkaudella Jussi.

- Veljeni menehtyi liikenneonnettomuudessa. Hän antoi minulle aina merkkipäivinä ja muutenkin ruusuja, kertoo Elina.

Hän on huomannut, että tatuoinnit ovat yleistyneet tuttavapiirissä. Tatuointeihin ei myöskään enää liity niin paljon ennakkoluuloja kuin ennen. Silti vanhemmat varmaan ajattelevat yhä, että ne ovat vankilakundien ja merimiesten heiniä.

- Tatuoinnilla voi kertoa jotakin itsestään. Se on kuin ikuinen koru - se säilyy läpi elämän, pohtii Elina.

Sattuuko vai ei?

Kipu jännitti Elinaa ensimmäisen tatuoinnin kohdalla, mutta hän kuvaa kipua siedettäväksi.

- Koneen ääni saattaa vaikuttaa siltä, että se sattuisikin enemmän. Ei se oikeastaan satu. Se on vähän kuin käsi olisi puutunut - pientä nipistelyä. Toki se riippuu siitä, minkälainen kipukynnys ihmisellä on.

Elinan tatuoinnit ovat parantuneet nopeasti parissa viikossa. Hän ei ole katunut tatuointejaan eikä harkinnut niiden poistamista.

- Kun suunnittelee tatuointia, pitää ottaa huomioon, että se on ikuinen.

Oikea hoito on tärkeää

Elina Sivilin ruusutatuointi valmistui noin tunnissa. Kuvan tekemisen jälkeen iho rasvattiin ja päälle laitettiin talouspaperia. Tatuoinnin tehnyt Jussi Tuominen antoi myös hoito-ohjeet. Tatuointi pitää huuhdella kahden tunnin päästä ja sitä pitää rasvata tasaisesti. Parin viikkoon ei saa mennä saunaan, uimaan eikä hikoilla kovasti. Rasvausta pitää jatkaa pari kertaa päivässä.

Uskontotieteilijä: tatuointi on muutakin kuin koru

Uskontotieteen tohtori Anne Puuronen on törmännyt tatuointeihin tutkiessaan ruumiillisuutta. Hän on huomannut niiden lisääntyneen. Puuronen muistuttaa, että tatuoinnilla on pitkä historia ja sillä on erilaisia merkityksiä eri kulttuureissa. Afrikkalaiset, australialaiset ja japanilaiset teettävät tatuointeja muista syistä kuin koristelutarkoituksissa. Se on yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen asia.

- Meillä länsimaissa korostuu tatuoinnin esteettinen merkitys. Se on piirros ihoon - koriste.

Tatuointi voi olla kuin amuletti

Afrikassa ja Australiassa tatuointiin liittyy aikuistumisen riitti. Tatuointi otetaan tietyssä iässä ja silloin, kun hänet koetaan täysivaltaiseksi jäseneksi omassa yhteisössään. Japanissa tatuointia on pidetty rangaistuskeinona.

- Koko kasvot peittävä tatuointi voi kertoa muille, minkälainen pahantekijä kyseinen henkilö on ollut. Rikoshistoria on kirjoitettu iholle. Toisaalta Hokkaidossa ainunaiset käyttävät tatuointia suojelemaan itseään. He tekevät viiksitatuoinnin ja se suojaa heitä amuletin tavoin.

Kun tavallinen tatska ei riitä

Uusimpia villityksiä tatuointimaailmassa ovat polttotatuoinnit ja ihon alle sijoiteltavat implantit. Anne Puuronen yhdistää polttotatuoinnin juutalaisten merkitsemiseen natsi-Saksan aikaan. Tänä päivänä polttotatuointi tai implanttien ottaminen ovat hänen mielestään erikoisuuden tavoittelua.

- Länsimaissa ei löydy sellaista samaa merkitystä niille kuin esimerkiksi Intiassa. Siellä kastimerkki otsaansa on eräänlainen tatuointi.

Useat tatuoinnit jäävät peittoon ja niitä halutaan näyttää vain kaikkein lähimmille ihmisille.

- Nuorisokulttuureissa näkyy suuntaus, jossa ollaan menossa entistä luonnollisempaan suuntaan. Nuoret haluavat poistaa tatuointeja jopa ihonsiirroilla, niin kivuliasta kuin se varmaan onkin, kertoo Puuronen.

Onko tatuointi rikkomus omaa ruumista kohtaan?

Luonnollisuuden tavoittelu on nykyään lähes mahdotonta. Ihminen muokkaa omaa vartaloaan monin tavoin. Uskontotieteilijä Puuronen muistuttaa, että luonnollisuuden tavoittelija ei voisi käyttää edes lääketiedettä hyväkseen.

- Onhan nivelten korjaamisetkin ruumiiseen puuttumista. Toisaalta uskonnoissa ruumiiseen puuttuminen nähdään ns. pyhänä rajana eli muun muassa kunfutselaisuudessa tatuoinnit on nähty rikkomuksena omaa ruumista kohtaan.

Onko sinulla tatuointi? Lähetä meille kuva osoitteeseen turun.radio@yle.fi (siirryt toiseen palveluun). Tatuointikuvat julkaistaan jutun yhteydessä.

OTA KANTAA: Mitä mieltä olet tatuoinneista?

Lähteet: YLE Turku / Minna Rosvall