1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieverkot

Tiet huutavat kunnostajaa

Maanteiden kuopat ja paikkaukset koettelevat pohjalaisyritysten kuljetuskalustoa. Ammattiväen mukaan teiden kunto on heikentynyt kymmenen - viidentoista viime vuoden aikana.

Kuva: Antti Kettumäki / YLE

Pohjoisen teillä kunnostusrahaa odotetaan pitempään kuin vilkkaassa etelässä.

Pitkään tienpäällä liikkuneella autoilijalla on vaaranpaikat takaraivossaan. AKT:n Kokkolan osaston puheenjohtaja Kari Markkanen ajaa isoja ajoneuvoja ja hänen hälytyskellonsa soivat aina Pedersören Edsevön risteyksen kohdalla.

- Siinä on tiessä niin paha painauma, että se heilauttaa ajoneuvoa, ellei muista väistää ajoissa. Tie melkein katoaa alta. Hyvä, että pysyy tiellä. Ongelma on ollut siinä pitkään, mutta kuoppaa ei ole saatu paikatuksi kuntoon.

Kumipyörää kuluu

Ison kauppaketjun tavarakuljetuksissa voi liikkua pitkästi yli 100 000 lavaa tai rullakkoa kumipyörillä paikkakunnalta toiselle. Halpa- Hallin autoilla on runsaan 300 kilometrin säde Porin ja Keminmaan välillä. Kun autot paahtavat miljoona kilometriä vuoden aikana, teiden kunnolla ja peruskunnossapidolla on iso merkitys.

- Rengaskuluissa teiden kunto näkyy. Maanteillä turvallisuus on aina tärkeää. Huono urautunut tienpinta on turvallisuusriski, sanoo Kokkolan Halpa-Halli OY:n varastopäällikkö Jari Hänninen.

- Tiepito vaihtelee suuresti eri kunnissa. Paikoin se on oikein hyvin hoidettu, paikoin ei ollenkaan. Rahastahan kaikki on kiinni, sanoo Hänninen.

- Monesti lyödään turhaa suolaa tielle vaikka ei tarvitsisikaan. Joskus suolaa ei ole vaikka kipeästi tarvittaisiin, kertoo Kari Markkanen. Ammattiosaston puheenjohtaja pirauttaa joskus tienpitäjälle, jotta hoitokalusto kiirehtisi sinne, missä tarve on kipein.

Potkua tiehankkeisiin

Maanantaina liikenneseminaariin Kokkolaan väkeä koonnut Pohjanmaan kauppakamari toivoisi vauhtia jo päätettyihin suuriin tiehankkeisiin. Se kiirehtisi nyt työllistäviä hankkeita ja ottaisi yksityisenkin rahan avuksi. Pikkuteiden rappeutuminekin pitäisi estää. Työlistalla on nyt mm. Pietarsaaren satamatien saaminen ministeriön ykköslistoille ja sen toteuttaminen sekä kaksoisraidetyön rahoituksen turvaaminen Kokkola-Ylivieska välillä.

Lainsäätäjä patistaa pitkän - ainakin kymmmenen vuoden - tähtäyksen tiesuunniteluun. Rahanlähteiksi harkitaan elinkaarihankkeita, rahastomalleja ja satelliittipohjaista tienkäyttömaksua. Viimeksimainittu saa kansanedustaja Kimmo Sasilta kannatusta.

- Valtiolla ja tiehallinnolla on vastuu teistä. Elleivät ne ole liikennekunnossa, siitä voi seurata jopa vahingonkorvausvastuu. Sitä muutama vuosi sitten ei voinut edes ajatella.