1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle Uutisten artikkeliarkisto

Loviisan tullissa uskotaan jatkomahdollisuuksiin

Tullin toimipaikkoja on Suomessa lakkautusuhan alla 13 ja yksi niistä on Loviisan toimipaikka.

Valkon satamassa sijaitsevan Loviisan tullin kautta kulkee 1300 laivaa vuodessa. Kuva: YLE/Reetta Arvila

Lakkautukset juontuvat valtion tuottavuusohjelmasta, joka on Tullin mukaan näivettynyt pelkäksi henkilöstön vähentämiseksi. Tullissa pelätäänkin, että rajujen säästöjen jälkeen se ei ehkä pysty suoriutumaan kaikista sille asetetuista tehtävistä.

Lakkautusuhkauutista ei tietenkään otettu myöskään Loviisan tullissa riemunkiljahduksilla vastaan. Uhka toimipaikan lopettamisesta tuli suorastaan yllätyksenä, sanoo tullin Loviisan toimipaikan päällikkö Kalevi Lappalainen. Tällaista uutista ei osattu odottaa.

- Porvoon toimipaikka lopetti toimintansa viime vuoden vaihteessa ja toimet siirtyivät Loviisaan. Liikkuvaan valvontaan on panostettu vajaan vuoden ajan erittäin paljon ja paikka on ansaittu, Lappalainen selittää.

Loviisan tulli on ainoa toimipaikka Helsingin ja Kotkan välillä. Loviisan sijainti on strategisesti hyvä esimerkiksi jatkokuljetuksia ja idän liikennettä ajatellen.

Lappalaisen mukaan Loviisan tulli tekee merkittävää työtä tulliselvityksissä ja myös turvallisuuden kannalta. Hän muistuttaa, että tulli on yksi turvallisuusviranomainen poliisin ja rajavartiolaitoksen kanssa. Kaiken kaikkiaan Loviisan tullin läpi menee vuosittain läpi noin 4000 rekkaa ja 1300 laivaa.

Vastauksia marraskuun puolessa välissä

Loviisan tullissa siis pelätään pahinta, mutta toivotaan parasta. Lakkautuksen osuessa kohdalle Loviisan tulli suljettaisiin 1.1.2011. Vakinaisen henkilökunnan töiden jatkuminen on taattu joko idässä tai lännessä, mikä tarkoittaa käytännössä Kotkan tai Helsingin tulleissa työskentelyä.

Suurin huoli henkilöstön puolesta Loviisassa on määräaikaisen henkilökunnan työsuhteen loppuminen. Tällä hetkellä esimerkiksi Valkon satamassa työskentelee kolme määräaikaista työntekijää, joiden työsuhde ei jatkuisi.

- Tilanne on kaikille toimipaikoille harmillinen, sillä käytännössä suurin osa nuorista vastakoulutetuista työntekijöistä jäisi ilman työpaikkaa ja heille haluttaisiin tarjota jatkoa, sanoo Lappalainen.

Tällä hetkellä myös Loviisan tullissa valmistellaan puolustavaa lausuntoa, miksi juuri heidän toimipaikkansa tulisi säilyttää tulevaisuudessa toiminnassa. Lappalainen arvioi, että päätökset lakkautettavista asemista tehdään marraskuun puolivälissä, kun lausunnot on käsitelty.