1. yle.fi
  2. Uutiset

Malagassa paljastetaan Kar-Airin väreihin maalattu museokone

Malagan aurinkorannikolla paljastetetaan muistomerkki juhlistamaan Malagan kentän avautumista ja suomalaisten seuramatkailun käynnistymistä 50 vuotta sitten. Malagan kentällä oleva Convair Metropolitan 440 -matkustajakone on maalattu Kar-Airin väreihin.

tiede
Malagan kentällä oleva Convair Metropolitan 440 -matkustajakone on maalattu Kar-Airin väreihin.
aurinkolaivue.com

Kar-Airin 48-paikkainen Convair CV 440 Metropolitan, OH-VKN, oli ensimmäinen kone, joka laskeutui siviililiikenteelle avautuneelle Malagan kentälle 20. lokakuuta 1959.

- Virallisten lokitietojen mukaan lasku tapahtui vain kaksi minuuttia sen jälkeen, kun Malagan kenttä avattiin, sanoo Kar-Air -killan varapuheenjohtaja Erkki Lehtonen.

Malagan ilmailumuseo päätti juhlistaa 50 vuotta täyttävää lentoasemaa maalauttamalla kentällä olevan Convair 440- liikennelentokoneen Kar-Airin käyttämään väritykseen. Ajatus koneen maalaamisesta syntyi Aurinkorannikolla lomailevien ja asuvien lentäjien yhteisössä Aurinkolaivueessa. Yhteisö on koonnut varoja maalaukseen keräyksellä Espanjassa ja Suomessa ja osallistunut myös koneen maalaukseen.

Kar-Air aloitti lomalennot Malagaan

Kar-Air oli ensimmäinen suomalaisyhtiö, joka kuljetti matkustajia säännöllisesti Helsingin ja Malagan välillä. Helsingin ja Malagan välinen reitti oli vuonna 1959 Euroopan pisin, mutta sittemmin sitä jatkettiin Kanarian saarille saakka.

- Malaga on siitä lähtien ollut suomalaisten lentoyhtiöiden, alkuun Kar-Air Oy:n, myöhemmin Aeron ja Finnairin ja myös Air Finlandin kohteena. Sinne on lennetty 50 vuoden ajan suomalaisia aurinkomatkailijoita, muistelee Kar-Air -killan varapuheenjohtaja Erkki Lehtonen.

Ensimmäisinä vuosina seuramatkat olivat paremman väen puuhaa.

- Koneessa olivat hyvät tilat, paljon runsaammat kuin tämän päivän tilauslentokoneissa. Alku ei ollut sellaista lentomatkailun massaturismin aikaa, kuin tänä päivänä on. Matkustajien määrä ei ollut kovin suuri ja he olivatkin ympäristössään merkittäviä ihmisiä, kun ovat käyneet lentämällä Espanjassa, sanoo Erkki Lehtonen.

Massaturismin aika koetti hieman myöhemmin. Suomalaisten seuramatkat tulivat mahdolliseksi 1970-luvulla, kun uusi vuosilomalaki takasi pidemmät lomat. Samaan aikaan Kalevi Keihänen perusti Keihäsmatkat, josta sittemmin tuli käsite.

Vuonna 2008 Helsingin ja Malagan välillä matkusti jo 163 337 lomailijaa.

Convair tarjosi luksusta lentomatkustajille

Karhumäen veljekset tilasi kaksi Convair CV 440 Metropolitan konetta lomalentoliikenteeseen vuonna 1957. Konetyyppi oli aikakautensa moderneimpia, sillä siinä oli paineistettu matkustamo ja säätutka, jonka avulla voitiin kiertää mm. ukkosrintamat.

Alkuperäinen Kar-Airin käyttämä Convair CV-440 -kone lentää edelleen Sen nykyinen kotipaikka on Texasissa Yhdysvalloissa. Malagassa maalattu kone on alunperin kuulunut Skandinavian lentoyhtiön SAS:n laivastoon, mutta päätynyt kuin sattumalta Malagaan

- Kone löytyi Malagan kentältä. Espanjalainen rahtilentoyritys lensi koneen Yhdysvalloista vuonna 2001. Jostain syystä yhtiö hylkäsi koneen kentälle ja vuonna 2006 espanjalainen oikeusistuin tuomitsi maksamattomista laskuista koneen Espanjan lentokenttähallinnolle, joka luovutti sen edelleen ilmailumuseolle, sanoo Erkki Lehtonen.

Kar-Air -killan mukaan on mahdollista, että kone lentäisi vielä joskus. Koneen moottorit ja valtaosa ohjaamon laitteista toimivat vielä hyvin. Lentokuntoon saaminen olisi kuitenkin kallista, sillä konetta ei ole huollettu kahdeksaan vuoteen.

Lähteet: YLE Uutiset / Jari Tanskanen

Lue seuraavaksi