1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Mopoilu auttaa nuoria itsenäistymään

Mopoilun suosio on viime aikoina kasvanut huimasti, ja opoilijoiden kokoontumisajot, mopomiitit, ovat herättäneet huomiota. Nyt Suomeen on perustettu myös Mopoilevat nuoret -yhdistys. Suosion syy on yksinkertainen.

Kotimaan uutiset
Kolme nuorta mopoilijaa pysähdyksissä kaupan edustalla.
YLE

- Mopoilussa yhdistyy harrastaminen ja vapaa kulkeminen. Nuoren ei mopon saatuaan tarvitse olla enää riippuvainen vanhemmistaan, jos haluaa mennä jonnekin, sanoo Mopoilevat nuoret ry:n puheenjohtaja Roni Suorela.

Yhdistys ajaa mopoilijoiden etuja ja pyrkii vaikuttamaan myös mopoilijoiden liikenneturvallisuuteen järjestämällä muun muassa ajotapahtumia ja -koulutusta. Valvova viranomainen näkee yhdistyksen hyvänä asiana.

- Yhteistyö poliisin kanssa kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta. Olemme samassa veneessä, kun pyrimme mopoilijoiden turvallisuuden parantamiseen, toteaa komisario Jussi Päivänsalo Helsingin liikkuvasta poliisista.

Ensikertalaiset kolaroivat aina

Mopoilijat ovat päässet otsikoihin myös negatiivisessa valossa. Mopokolarien määrä on kasvanut samaan tahtiin mopojen suosion kanssa. Ehkä jopa nopeammin.

- Kyllä näitä ongelmia on mopoilijoiden kanssa. Tuntuu, että onnettomuudet lisääntyvät jopa enemmän kuin mitä pelkällä mopokannan kasvulla voidaan selittää, pohtii Päivänsalo.

- Tässä on kyse asenteellisuudesta. Täytyy muistaa, että mopoilija on aina henkilö, joka ottaa ensiaskeliaan liikenteessä. Samalla lailla ensi kertaa autoileville sattuu herkemmin onnettomuuksia, jos heillä ei ole aiempaa kokemusta liikenteestä, puolustaa Suorela.

Poliisi saa ilmoituksia mopoilijoiden kokoontumisten, mopomiittien, yhteydessä tapahtuvista häiriöistä liikenteessä. Suurin osa nuorista ajaa asiallisesti, mutta poikkeuksia löytyy.

- Kyllä ne ovat valvonnallisia ongelmia meille ne tapaamiset. Niissä mopoilijat pääsevät liikkumaan joukon turvassa ja kyllä se tyhmyys joukossa hieman tiivistyy, Päivänsalo kertoo.

Moponuorten puheenjohtajan mukaan kokoontumisissa yritetään käyttää reittejä, jotka eivät aiheuta häiriötä. Tässäkin olisi hyvä muistaa verrata mopoilijoita muihin liikenteessä liikkuviin.

- Asenteet näkyvät tässäkin. Liikenteessä hurjastellaan autoillakin, mutta siitä ei tehdä niin isoa numeroa. Autoilla on aina hurjasteltu ja nuoret ovat ajaneet niillä kolareita, mutta siitä ei puhuta vaan puhutaan mopoista, Suorela

Mopokorttiin tarvitaan muutoksia

Mopokortin saa Suomessa 15-vuotiaana ja sen suorittamiseen vaaditaan ainoastaan hyväksytty teoriakoe. Sitä ei pidetä kovin vaikeana, koska vastaukset voi opetella ulkoa.

- Ajatus ajotuntien ja teoriatuntien lisäämisestä korttiin on hyvä. Muutokset voi aloittaa pienimuotoisesti, ettei hinta nouse liian ylös, sanoo Suorela.

- Olemme melkein kymmenen vuoden ajan saaneet tarkastella miten mopokorttijärjestelmä toimii. Ajonäyte ja ajoharjoitteet pitää saada mukaan mopokorttitutkintoon, tukee Päivänsalo.

Muutoksia odotellessa mopoilijat ovat ottaneet aloitteen omiin käsiinsä.

- Helsingin seudulla voi Tattarisuolla harjoitella. Järjestämme Liikenneturvan kanssa siellä mopokoulua, jossa voi harjoitella ajamista, Suorela kertoo

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Lindqvist

Lue seuraavaksi