Kirjailija on yhä enemmän myös markkinoija

Kirjojen toivotaan pääsevän esille, sillä se tuo tuloja sekä kustantamolle että kirjailijalle. Epäselvää sen sijaan on, miten markkinoinnin pitkäjänteisyys säilytetään kustannusalan tehostuspaineiden keskellä.

kulttuuri
Kirjailija Tuija Lehtinen työpöytänsä ääressä.
Kirjailija Tuija Lehtisen ura on kestänyt 25 vuotta.YLE

Tuija Lehtisen ura on kestänyt jo 25 vuotta, ja tekeillä on hänen 91. kirjansa. Lehtinen on huomannut, kuinka tehokkuusvaatimukset ovat alkaneet painaa kirjailijankin työssä. Nykyään kirjan markkinointi saatetaan aloittaa jo ennen kuin ainuttakaan sanaa on paperilla.

Kustantamo kerää tietoja kirjasta etukäteen, jotta kansien ja mainosten suunnittelu voidaan aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

- Kyllä se joskus ahdistaa, rehellisesti sanottuna. Kun kirjoitin kirjaa, kysyttiin, että kerrohan siitä toisesta kirjasta, joka seuraavaksi on tulossa, että mitä siinä voisi olla. Ei sitä halua hajottaa ajatuksiaan siihen, että ryhtyy kesken työn miettimään toista työtä, Lehtinen sanoo.

Suomen kirjailijaliitossa ollaan huolissaan tilanteen kehittymisestä. Kun kirjailija halutaan yhä näkyvämmäksi osaksi markkinointia, se vie aikaa luovalta työltä. Osa kirjailijoista toivoisi, ettei vastuuta markkinoinnista siirrettäisi heille.

Rahasta puhutaan niin paljon, että kirjailijalle saattaa tulla siitä jonkinlainen paine, sanoo kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Päivi Liedes.

- Ajatellaan, että kirjailija haluaa tätä ehdottomasti tehdä, mutta niin ei ole kaikkien kirjailijoiden kohdalla. On paljon kirjailijoita, jotka kokevat promootion erittäin raskaana.

Taiteen ja talouden tasapainoilua

Kustannusyhtiö Otavasta kerrotaan, että lukijat haluavat tietää yhä enemmän henkilöstä kirjan takana. Kirjailijan näkyvyys esimerkiksi messuilla lisää myyntiä ja tuo sitä kautta tuloja sekä kustantamolle, että kirjailijalle.

Otavasta kuitenkin painotetaan, ettei kirjailijaa patisteta esille vastoin tämän tahtoa.

- Kustantamo ei minun kokemukseni mukaan koskaan pakota kirjailijaa esiintymään, jos se on hänelle vierasta tai vastenmielistä. Kyllä kirjailijat aika lailla toivovat, että pääsevät näille messuille, kustantaja Leena Majander-Reenpää kertoo.

Heikko taloudellinen tilanne lisää paineita myös kustannusalalla. Työ on tasapainoilua taiteen ja talouden välillä.

- Ihmisillä täytyy olla herkkyyttä ja kestävyyttä sitä kohtaan, että välillä tulee jokin kuohahdus, että toimimme luovien ihmisten kanssa ja että sellaisia ovat myös kustantamon ihmiset, Majander-Reenpää sanoo.

Toiminnan tehostuessa ja henkilöstön vaihtuessa kustantamoissa osa kirjailijoista kokee jääneensä sivuun. Kustannusyhtiö WSOY sai viime viikolla moitteita kahdeltatoista nimekkäältä kirjailijalta, jotka kokivat, ettei heidän kirjojaan ollut tuotu esille sovitusti.

Lähteet: YLE Uutiset / Anne-Pauliina Rytkönen