1. yle.fi
  2. Uutiset

Katso kuvat: maailman suurin risteilijä tehtiin Turussa

Turussa rakennettu maailman suurin risteilyalus Oasis of the Seas on valmistunut. Laiva luovutettiin keskiviikkona tilaajalleen Royal Caribbean -varustamolle. Laiva lähtee Turusta kohti Yhdysvaltoja perjantaina.

Kotimaan uutiset
oasis of the seas risteilijä
YLE / Lassi Lähteenmäki

Töiden loppuminen varjosti maailman suurimman risteilyaluksen luovutustilaisuutta Turussa. Oasiksen sisaralus Allure of the Seas valmistuu noin vuoden kuluttua. Sen jälkeen STX Europen Turun telakalla ei ole tilauskirjoissaan mitään. Nyt jo vajaat kolmesataa telakan työntekijää on pakkolomalla.

Lomautustahti kiihtyy loppuvuodesta, jolloin telakalta on lomautettuna arviolta kaikkiaan noin 700 työntekijää.

Maailman suurin risteilyalus

Maailman suurin lemmenlaiva on valtaisa viihdekeskus. Kelluvalla lomakeitaalla on mittaa 361 metriä ja enimmillään siihen mahtuu 6360 matkustajaa. Tämän pienen kaupungin huvittelunhaluisten asukkaiden palvelemiseen tarvitaan 2100 hengen miehistö. Laiva painaa 45 000 tonnia eli suunnilleen saman verran kuin 30 000 henkilöautoa.

Royal Caribbean varustamon mukaan Oasis of the Seas -aluksen matkaliput käyvät hyvin kaupaksi. Loistoristeilijöiden lippuja myydään taantuman vuoksi alennuksella, mutta joulukuussa neitsytmatkansa aloittavan "merien keitaan" liput myydään jopa tuplahintaan normaaleihin risteilyihin verrattuna. Viikon risteilymatka maksaa enimmillään 5 000 euroa. Halvimmat hytit kustantavat noin 500 euroa.

Matkustajilta ei puutu tekemistä

Loistoristeilijässä on tarjolla 22 erilaista hyttityyppiä. Jos ei tyydy 18 neliön parvekkeelliseen hyttiin, niin voi, jos rahat riittävät, majoittua 156 neliön sviittiin. Tarjolla on myös uutuushytti merinäköalaa halajaville. uudentyyppisissä hyteissä ikkunat ovat kahden kerroksen korkuisia.

Jos joku kyllästyy vaikkapa seinäkiipeilyyn, niin ei hätää. Aina voi kokeilla vaikkapa simulaattorisurffausta tai riippurataa, joka kulkee huimaavan korkealla kansirakenteiden yllä. Sitten ohjelmaan voi ottaa pistäytymisen 1 380-paikkaiseen teatteriin tai vaikka käynnin keskustorilla, missä on luonnon puita ja aitoa nurmikkoa.

Rakennettu uusien turvallisuusmääräysten mukaiseksi

Vuonna 2010 voimaan tulevien turvallisuusmääräysten mukaan laivan on kyettävä vaurioiduttuaankin palaaman satamaan. Oasis of the Seas on tavallaan oma pelastusveneensä. Aluksen on kyettävä kellumaan ja lisäksi olemaan toimintakykyinen.

Tämä ei tarkoita sitä, että esimerkiksi pelastusveneet ja -lautat olisivat jääneet historiaan. 17 metriä pitkiin pelastusveneisiin mahtuu kuhunkin 370 henkeä. Veneen varustukseen kuulu muun muassa WC. Pelastautumisoperaatiota johdetaan laivan turvallisuuskeskuksesta, joka on erotettu omaksi tilakseen komentosillalla.

Vaikka loistoristeilijää ei yleisessä katsannossa voi luonnehtia kovin vihreäksi vaihtoehdoksi, niin omassa luokassaan se on alan kärkeä. Erityistä huomiota on jo suunnitteluvaiheessa kiinnitetty esimerkiksi energiatalouteen ja päästöjen minimointiin.

Oasis-projekti on ollut mittava työllistäjä

Kahden loistoristeilijän rakentaminen STX:n Turun telakalla työllistää 12 000 henkilötyövuoden verran. Telakan laskujen mukaan yksin Oasista on ollut rakentamassa liki 900 yritystä. Nyt projekti on kuitenkin loppusuoralla ja sarjan toinen alus, Allure of the Seas, valmistuu ensi vuoden lopulla.

Työt ovat Turussa hupenemassa.. Vuoden vaihteessa pelkästään telakan työntekijöistä seitsemisensataa on lomautettuina. STX Finlandin toimitusjohtaja Martin Landtman kaipaa valtiolta apua, jotta pahimman lamakuopan yli päästäisiin.

- Kerta kaikkiaan on niin, että maailmanmarkkinat eivät vedä. Alalla ei ole kukaan saanut yhtään uutta tilausta puoleentoista vuoteen. Ilman julkista tukea on vaikea taistella eteenpäin.

Toimitusjohtaja muistuttaa, että kilpailijamaissa maksetaan tuntuvia tukiaisia. Esimerkiksi Espanjan telakkatuki on kahdenkymmenen prosentin luokkaa. Senkin takia on kohtuullista, että Suomen valtio antaa tasapuoliset kilpailuedellytykset.

- Jos lamakuoppa venyy niin pitkäksi kuin ennakoimme, niin silloin tämä teollisuus ei selviä. Vaikeudethan alkoivat vuonna 2008. Arvioimme, että tilanne saattaa palautua normaaliksi vasta vuonna 2012 tai 2013. Tämä on liian pitkä aika.

Lähteet: YLE Turku / Arto Lipponen

Lue seuraavaksi