Kainuun rata kelpaa pian myös matkustajaliikenteeseen

Nurmeksen Porokylän ja Vuokatin välisen junaradan perusteellinen kunnostus on edennyt puoleenväliin. Ratahallintokeskus on uusinut päällysrakenteen tänä vuonna Porokylästä Maanselkään asti ja remonttia viimeistellään parhaillaan.

raiteet
Puutavaravaunu tukkikuormassa
PuutavarajunaTuula Nyberg

Yli 80 kilometrin perusparannusurakka valmistuu ensi vuonna, minkä jälkeen rataosuudella voi ajaa nykyistä raskaammilla vaunuilla ja jopa kaksinkertaisella nopeudella.

- Rataosuus on ollut sellaisessa kunnossa, että sille oli pakko tehdä jotain. Ennen remonttia väliä pystyi ajamaan vain noin 30 kilometriä tunnissa, kertoo ylitarkastaja Pekka Merinen Ratahallintokeskuksesta.

Noin 27 miljoonaa euroa maksavan perusparannuksen uskotaan tekevän ratayhteyden nopeammaksi ja halvemmaksi etenkin puunkuljetusten kannalta. Pieni kysymysmerkki on edelleen rahojen riittävyys, sillä Ratahallintokeskuksella ei ole varmuutta, pystytäänkö perusparannus toteuttamaan Vuokattiin asti yhtä korkealla laadulla kuin tänä vuonna korjattu osuus.

Ratahallintokeskuksessa on jo tehty päätös myös Joensuun ja Ilomantsin välisen rataosuuden uusimisesta ensi vuonna. 70-kilometrisen rataosuuden perusparannukseen on myönnetty kymmenen miljoonan euron määräraha.

- Aloitamme luultavasti Joensuun ja Heinävaaran välisestä osuudesta touko- tai kesäkuussa, Merinen arvioi.

Onko matkustajaliikenteen paluusta toivoa?

Esko Ahon työryhmän aloitteesta käynnistettyjen rataremonttien tarkoituksena on ollut parantaa etenkin puunkuljetusten edellytyksiä. Monia mietityttää kuitenkin, voisiko matkustajaliikenteen aloittaminen Pohjois-Karjalan ja Kainuun välillä tulla kysymykseen Nurmeksen Porokylän ja Vuokatin välisen perusparannuksen valmistuttua.

- Kun radan päällysrakenne on kunnossa, se mahdollistaa muunkinlaisen liikenteen kuin tavaraliikenteen. Henkilöliikenteen käynnistäminen edellyttää kuitenkin huomattavan paljon muitakin toimenpiteitä, jotka liittyvät junaturvallisuuteen, ylitarkastaja Pekka Merinen pohtii.

- Tietysti jos päättäjät päättävät, että välille halutaan henkilöliikennettä, rataremonttia on mahdollista jatkaa. Nyt käynnissä olevassa perusparannuksessa päämääränä ei kuitenkaan ole henkilöliikenne vaan tavaraliikenne.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Veli-Pekka Hämäläinen