Lääketeollisuus tehtailee tauteja

Lääkeyritykset koettavat kaataa EU:n reseptilääkkeiden markkinointikieltoa. Jatkuvasti kehitettäville uusille lääkkeille hamutaan uusia ostajia, vaikka jo nykyisellään lääkeyritysten markkinointi on kasvanut jopa 300 prosentilla kymmenessä vuodessa.

Kotimaa
Lääke tabletti pilleri
YLE

Suora markkinointi on nykyisellään kielletty, joten esteet kierretään sananvapauslain mukaisella tautitiedottamisella.

Lääketeollisuus jyllää keksimällä tarpeellisten lääkkeiden lisäksi kokonaan uusia sairauksia ja ihmisiä vaivaavia ongelmia. Näihin kaupitellaan sitten uusia lääkkeitä. Uusia sairauksia lääkkeineen luodaan muun muassa vanhenemisen myötä tulevista ongelmista.

Pilleriä ja voidetta riittää esimerkiksi ryppyihin, kaljuuntumiseen, potenssi- ja erektio-ongelmiin, miesten vaihdevuosiin sekä tupakanvierotukseen.

"Lievistä oireista tehdään vakavia"

Filosofian tohtori Hanna Toivianen kertoo, että reseptilääkkeiden markkinointi ja mainonta on sallittu läntisissä teollisuusmaista vain Uudessa-Seelannissa ja Yhdysvalloissa,

- Lääkeyritykset kuitenkin uhmaavat esimerkiksi EU:ssa markkinointikieltoa etsimällä porsaanreikiä: uudesta lääkkeestä ja sairaudesta jaetaan potilasinformaatiota. Sitä ei sananvapauslain mukaan voida kieltää.

- Lääkeyritykset ovat siirtyneet tautitehtailuun. Asiasta käytetään myös sairauksien kaupustelu -termiä. Lievistä oireista tehdään vakavia tauteja, kertoo Hanna Toiviainen.

Markkinointiosuudet ovat kasvaneet 300 prosenttia kymmenessä vuodessa. Lisäksi markkinointia suunnataan nykyään tavallisille kuluttajille kaksinkertaisesti se määrä, mitä esimerkiksi lääkkeitä määrääville lääkäreille.

"Ota rokote tai kuolet!"

EU:n markkinointikielto halutaan kaataa, kertoo lääketeollisuuteen ja kuluttajan oikeuksiin perehtynyt Hanna Toiviainen.

- Siis teollisuus saisi lähestyä suoraan potilaita ja kuluttajia. Asiaa on käsitelty EU:ssa ja ryhdytty harmonisoimaan ja vapauttamaan lainsäädäntöä. Tällä hetkellä kuitenkin haetaan vielä porsaanreikää täältä tautitietoisuuskampanjoiden kautta.

Tiedotus suunnataan tarkasti kohderyhmälle. Vedotaan tunteisiin, eikä pelottelu sairauksilla ole vierasta. Esimerkki on taannoinen papillooma-viruksen vastainen rokotemarkkinointi.

- Äidin ja tyttären kuvin höystetty markkinointi asemilla ja raitiovaunuissa vetosi tunteisiin. Ota vastuullisesti rokote tai kuolet kohdunkaulasyöpään, oli sanoma, jonka mainostajat halusivat välittää.

Lähteet: YLE Uutiset / Merja Niilola