Yritykset kammoavat sosiaalista mediaa

Suomalaisyrityksistä jopa viidennes kokee sosiaalisen median vaarallisena ja hallitsemattomana. Sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ei myöskään osata vielä hyödyntää, kertoo tuore kysely.

talous
Nainen näyttöpäätteen edessä
YLE

Peloista huolimatta valtaosa suomalaisyrityksistä suhtautuu sosiaaliseen mediaan positiivisen odottavasti. Sosiaalisen median merkittävimpinä ominaisuuksina pidettiin kyselyssä sitä, että se madaltaa mielipiteiden julkaisukynnystä ja toimii verkostoitumiskanavana.

Yli 70 prosenttia vastaajista koki kuitenkin, ettei sosiaalisessa mediassa ole selviä pelisääntöjä ja yli 20 prosenttia koki sen jopa vaarallisena ja hallitsemattomana. Sosiaalisen median pysyvyyteen kuitenkin luotetaan, sillä vain kymmenen prosenttia uskoi sen olevan ohimenevä ilmiö.

Tiedot käyvät ilmi viestintäyhtiö Soprano Oyj:n tekemästä Sosiaalinen media liiketoiminnassa -kyselystä. Siihen vastasi sähköisesti 2 076 johdon, markkinointi-, myynti- ja viestintäjohdon sekä henkilöstö- ja taloushallinnon työntekijää.

Vastanneista vain 13 prosenttia sanoi, ettei heidän yrityksellään ole kiinnostusta sosiaaliseen mediaan. Kyselystä ilmeni myös, että isoissa organisaatioissa sosiaaliseen mediaan on lähdetty hanakammin. Resurssien ja tietouden puute on hillinnyt pienten ja keskisuurten yritysten sosiaalisen median käyttöä.

Lähteet: YLE Uutiset