Taantuma puristaa edelleen laivaustoimintaa

Kemin Ajoksen ja Veitsiluodon satamista lähtevät lastimäärät romahtivat viime vuoden syksyllä kolmanneksen aiemmasta. Keväällä laivaaminen hiukan vilkastui, mutta edelleen määrät ovat kaukana huipputasosta.

Kemi Shipping
Kemi Shippingin toimitalo, Ajoksen satama
Kemi Shippingissä on vietetty normaalia hiljaisempaa aikaa hiukan yli vuoden verran.YLE / Kimmo Hiltula

Taantuma ei ole irrottanut otettaan laivaus- ja ahtaustoiminnasta.

Kemi Shippingin toimitusjohtaja Kari Anttila kertoo, että keväällä lastimäärät nousivat viime talven pohjatasosta noin neljänneksen, jolle tasolle ne ovat asettuneet.

- Toimintamme kannalta merkittävimmät asiat ovat olleet Kemijärven sellutehtaan lopettaminen ja sahateollisuuden merkityksen väheneminen, Anttila sano.

Myös eri paperilajien menekki maailmanmarkkinoilla näkyy suoraan Kemi Shippingin toiminnassa.

Kemi Shippingissä käytiin alkuvodesta yt-neuvottelut, joiden tuloksena työntekijämäärä putosi noin 140-150 tasolta 120:n paikeille.

- Luvuissa ovat mukana vakinaiset ja tilapäiset, Anttila tarkentaa.

- Lisäksi olemme olleet lomautettuina 4-6 viikkoa normaalien lomarahavapaiden lisäksi, Anttila sanoo.

Palvelutaso on laskenut

Henkilömäärän väheneminen on heikentänyt Kemi Shippingin palvelutasoa.

- Kysynnän huippuina emme pysty vastaamaan kaikkeen tarpeeseen, vaan työt on laitettava jonoon. Palvelutaso on laskenut, muttei romahtanut, Kari Anttila kertoo.

Metsäteollisuuden omistaman Kemi Shippingin toiminnan kannalta merkittävintä on puunjalostuksen kehitys.

- Lapin mahdollisten kaivoshankkeiden tavaraliikenteen kokonaispotista Kemi Shipping vie parhaimmassakin tapauksessa vain pienen siivun, arvioi yhtiön toimitusjohtaja Kari Anttila.

Puuteollisuuden omistama Kemi Shipping ei aio investoida malmikuljetuksiin. Kari Anttila toivoo yhteistyötä löytyvän.

- Meillä on muun muassa monenlaista logistiikkaan liittyvää ammattiosaamista sekä toimiva linjaliikenne.

Lapin kaivosten valmisteluvaiheessa Kemi Shipping on saanut siivunsa tarvikkeiden tuontivirrasta. Tuonti työllistäneekin Kemi Shippingiä enemmän kuin malminvienti.

Lähteet: YLE Perämeri