Lastenkulttuurista palkinto Loimaan teatterille

Loimaan Teatteri on saanut Lapsenpäivä-palkinnon tunnustuksena esimerkillisestä lasten taidekasvatuksesta. Kulttuuriministeri Stefan Wallin palkitsi lastenkulttuurin tekijöitä perjantaina Helsingissä.

teatteritaide
Viime keväänä Loimaan Teatterissa Shakespearin Kesäyön uni taipui Mad Maxin henkeen.
Viime keväänä Loimaan Teatterissa Shakespearin Kesäyön uni taipui Mad Maxin henkeen.Lotta Skogström & Sari Äikää-Torkkeli / Loimaan Teatteri

Perustelujen mukaan Loimaan teatteri on hyvä esimerkki lasten taidekasvatuksesta, joka ottaa huomioon kaiken ikäiset lapset eikä arkaile tarttua vaikeisiinkaan yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin teemoihin.

Toiminnan lähtökohtana on auttaa jokaista lasta ponnistelemaan kohti hyvää elämää, käsitellä itselleen ja ikäluokalleen ajankohtaisia asioita ja saada äänensä kuuluville.

Loimaan teatteri on toiminut 22 vuotta paikallisen ja alueellisen taidekasvatuksen ja taideharrastuksen hyväksi. Ryhmissä on mukana noin 90 teatterin harrastajaa 7-vuotiaista aikuisiin. Pisimpään harrastaneet ovat olleet mukana 12-13 vuotta.

Yhteistyö on voimaa

Teatterilaiset rakentavat yhteistyötä koulujen, päiväkotien, erilaisten kunnallisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin jakoi tämänvuotiset Lapsenpäivä-palkinnot ja lastenkulttuurin valtionpalkinnot perjantaina, YK:n Lasten oikeuksien päivänä Helsingissä. Lapsenpäivä-palkinnon, suuruudeltaan 8 400 euroa, sai Loimaan teatterin ohella myös Oulun kaupungin lasten ja nuorten kaupunkikokous.

Palkittujen toiminnassa korostuu YK:n lapsen oikeuksien 20-vuotisjuhlan ydinteesit: oikeus hyvään elämään, oikeus olla lapsi riittävän pitkään, oikeus saada äänensä kuuluville päätöksenteossa.

Tunnustus lämmitää tekijöitä

Loimaanteatterin Teatteri-ilmaisunohjaaja Sari Äikää-Torkkeli arveli palkintoraadin tunnustuksen myöntöperusteiden olleen teatterin erityisluonteisuudessa.

- Meillä on käsitelty monenlaisia vakaviakin aiheita tässä viimevuosina. Etenkin nuoret ovat saaneet toteuttaa omakirjoittamiaan näytelmiä, joissa on ollut monenlaisia aiheita. Kyllä tällainen tunnustus tehdystä työstä lämmittää ja kannustaa jatkamaan, Sari Äikää-Torkkeli iloitsee.

Yhteistyötä MLL:n kanssa

Sari Äikää-Torkkeli kertoo, että yhteistyössä Mannerheimin lastensuojeluliiton kanssa on ideoitu uudenlaista toimintaa nuorten ehdoilla.

- EU-rahoitteinen hanke yhteistyössä Loimaan MLL:n kanssa poiki idena foorumi-kerhosta, jossa nuoret saavat teatteri-ilmaisun keinoin käsitellä itselleen tärkeitä asioita jopa ilman yleisöä, esittäen vain toisilleen itse esitykseen tuomiaan aiheita. Toiminta on ollut erittäin suosittua, kertoo toimintaa vetävä Äikää-Torkkeli.

Tienpäälle lähdetään pyydettäessa

Kysyttäessä vierailunäytösten mahdollisuudesta maakuntiin Sari Äikää-Torkkeli ei tyrmää ajatusta vaan pitää sitä jopa mahdollisena.

- Kyllähän me lähdetään kiertämään, jos pyydetään. Esimerkiksi suosittua, nuoren tytön kirjoittamaa Masennus-näytelmää voi katsoa netistä videona ja koululuokat voivat pitää teattertunnin missä päin Suomea tahansa, ohjaaja kertoo.

Omaa toimintaa ammattilaisten ohjauksessa

Loimaan Teatterin toiminta perustuu ammattimaiseen tapaan yhdistää lasten ehdoilla teatteri, taidekasvatus ja sosiaalityö. Lapsille ja nuorille tarjotaan taiteen keinoin välineitä heidän oman ympäristönsä ymmärtämiseen ja hallitsemiseen.

Lapset ja nuoret itse päättävät teatterissa käsiteltävistä aiheista aikuisten, ammattikoulutettujen ohjaajiensa kanssa. Näin lapset ja nuoret pääsevät kiinni oman ja kavereidensa elämän ongelmatilanteisiin. Esitysten aiheita kuten päihteet, seurustelu, syömishäiriö, tsunami tai lastensuojelun ongelmat, on työstetty yhdessä.

Teatteri painottaa erityisesti lasten ja nuorten omaa tekemistä. Lapset ja nuoret tekevät kaikkea mikä teatteriin kuuluu: näyttelevät, ohjaavat, suunnittelevat ja hoitavat teatteritekniikkaa. He myös osallistuvat kanttiininpitoon, lipunmyyntiin ja vaatevastaanottoon.

Nuoret ja lapset myös taidekasvattajina

Päiväkotilapsille ja koululaisille suunnatuissa teatteriesityksissä lapset ja nuoret ovat taidekasvattajina myös itse: he ovat osallisina sekä näyttämöllä että katsomossa.

Usein esityksiä edeltää esimerkiksi äidinkielen oppitunnit, joissa käsitellään teatterityötä ja esitettäviä näytelmiä. Koululaisten kirjallisen työn pohjalta esiintyneet lapset ja nuoret puolestaan käsittelevät palautetta ohjaajiensa kanssa.

Lähteet: YLE Turku