Vessanpönttö hajosi - kuka maksaa korjauksen?

Kummalla on kunnossapitovelvollisuus, osakkaalla vai yhtiöllä, jos kylpyhuoneessa sattuu kosteusvaurio, parvekelasitus on virheellinen tai parketti kupruilee? Uudistettava osakeyhtiölaki tarjoaa näihin kysymyksiin entistä selkeämmän vastauksen.

osakeyhtiöt
Kuka maksaa, jos vessanpönttö halkeaa? Asunto-osakeyhtiölain uudistuksessa tähänkin asiaan tulee selvyys.
YLE / Marjut Suomi

Asunto-osakeyhtiöiden remontit aiheuttavat paljon riitatilanteita osakkeenomistajien ja taloyhtiöiden välillä. Suomen Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kertoo, että väärinkäsityksiä tapahtuu paljon muun muassa sen takia, että asunto-osakeyhtiölaki on niin vaikeaselkoinen. Sarion mukaan ongelma on todella iso.

- Kun maallikot tulkitsevat, niin yleensä on niin paljon tulkintoja on kuin tulkitsijoitakin, Sario sanoo.

Epäselvyydet aiheuttavat riitaa

Tyypillisessä ongelmatilanteessa kylpyhuoneesta paljastuu kosteusvaurio ja riidan aiheuttaa se, kenelle kosteuseristeen laittaminen kuuluu, tai kuka korjaa putkivuodon. Yksiselitteisiä vastauksia riitoihin ei Sarion mukaan ole olemassa. Siksi hänen mielestään osakeyhtiölain uudistus on erittäin tervetullut.

- Lait ovat aina monitulkintaisia. Nyt tarkoitus on se, että tästä saataisiin helpommin tulkittava, että maallikoiden olisi helpompi tulkita lakia. Eli tavoitteena on kirjoittaa monia tulkinnanvaraisia asioita suoraan lakitekstiin. Siellä on paljon pikkuseikkoja, joita nyt kirjataan lakiin. Tarkoitus on, että maallikkokin pystyy lakia helpommin tulkitsemaan.

Asunnon kunnossapitovastuu selkiytyy

Asunto-osakeyhtiössä yhtiöjärjestyksestä selviää ensisijaisesti kunnossapitovastuun jakautuminen. Jos yhtiöjärjestys ei kerro vastuunjakoa, noudatetaan lakia, joka on toissijainen. Lähtökohta on se, että eristeet, putket ja johdot kuuluvat osakeyhtiön vastuulle ja sisäosat eli parketit, tapetit ja kaakelit osakkaan kunnossapitovastuulle.

- Se, kuinka kustannukset lopulta jakautuvat, riippuu tietysti siitä, onko tapahtunut joku vahinko vai haluaako osakas omaksi ilokseen remontoida kylpyhuonetta, Sario muistuttaa.

Neuvontapuhelimesta apua asuntoasioihin

Kuluttajaliitolla on asuntoasioiden neuvontapuhelin, joka palvelee kaksi tuntia päivässä. Sarion mukaan linja on koko ajan varattu.

- Tämä on todella iso ongelma niin osakkaille kuin yhtiöissä toimivillekin.

Sario puhuu tänään tiistaina Jyväskylän kaupunginkirjastolla kello 17 järjestettävässä avoimessa tilaisuudessa osakkaan oikeuksista ja velvollisuuksista asunto-osakeyhtiön remontissa.

Ympäristövaliokunta esittää, että lakimuutos tulisi voimaan 1.7.2010.

Lähteet: YLE Keski-Suomi / Jenni Frilander