Onyx saatetaan palauttaa Suomeen

Epäilyt Vaasasta marraskuun alussa lähteneen Onyx-lautan todellisesta määränpäästä voimistuvat. Yle Uutisten saamien tietojen mukaan aluksen kapteeni on myöntänyt, että aluksen määränpäänä on romuttamo Bangladeshissa, eikä kirjoihin merkitty korjaustelakka Turkissa.

vesikulkuneuvot
Yle

Onyx-lautta saattaa joutua palaamaan takaisin Suomeen, jos sen papereita ei saada kuntoon, kertoo Suomen ympäristökeskuksen johtava asiantuntija Risto Saarinen YLE Uutisille.

Saarisen mukaan Onyx-lautan määränpäästä annetuissa tiedoissa on mahdollisesti huijattu Suomen viranomaisia. - On huijattu, harhautettu, mitä vain. Nimikkeitä on monia. Joko paperit pannaan kuntoon tai alus palautetaan, Saarinen sanoo.

Yle Uutisten saamien tietojen mukaan Vaasasta lähteneen Onyx-lautan kapteeni on myöntänyt, että lautan määränpäänä on romuttamo Bangladeshissa eikä Turkki, kuten aiemmin on ilmoitettu.

Suomen viranomaiset päästivät aluksen lähtemään Vaasasta sillä ehdolla, että se viedään Turkkiin korjattavaksi. EU-maista on kiellettyä viedä aluksia romutettavaksi OECD-maiden ulkopuolelle.

Irtisanottu laivan kapteeni avautui

Yle Uutisten Ranskan viranomaislähteistä saamien tietojen mukaan Saint Kitts & Nevisin mukavuuslipun alla toimiva intialainen varustaja olisi myös irtisanonut kapteeni Akhtar Masoodin. Viranomaslähteen mukaan Masood aikoo lentää kotiinsa Bangladeshiin heti kuin mahdollista.

Miehistö on jo aiemmin kertonut, etteivät useimmat heistä ole saaneet palkkaa kahteen kuukauteen.

Mukavuuslippulaivojen köyhistä maista peräisin olevat merimiehet välttävät usein suoraan tiedotusvälineille puhumista tilanteestaan. Moni pelkää joutuvansa varustamoiden mustalle listalle ja jäävänsä ilman töitä.

EU-maista on kiellettyä viedä aluksia romutettavaksi OECD-maiden ulkopuolelle, koska esimerkiksi Intian tai Bangladeshin romuttamot luokitellaan työntekijöiden terveydelle ja ympäristölle vaarallisiksi.

Onyx pääsi kuitenkin lähtemään Vaasasta sillä ehdolla, että alus vietäisiin Turkkiin korjaustelakalle. Onyx on jumittunut Ranskaan Brestin satamaan, koska se joutui merihätään ja sen alennusvaihde hajosi rajuilmassa noin kolme viikkoa sitten.

Miehistö vaatii kaikkia moottoreita kuntoon

Ranskalaisen merten- ja merimiestensuojelujärjestön Mar Glaz:in mukaan miehistön 26 jäsenestä ainakin 16 on ilmoittanut, ettei aio jatkaa matkaa, ellei kaikkia aluksen neljää moottoria korjata.

Kahden moottorin pyörittämä, ainoa käytössä ollut potkuri pysähtyi alennusvaihteen rikkoonnuttua ja alus lähti ajelehtimaan vaarallisesti. Laivan alkuperäiset toiset kaksi moottoria ja potkuri eivät toimineet alun perinkään.

Alus sai kuitenkin lähteä Vaasasta, koska omistaja oli muuttanut sen luokituksen matkustaja-aluksesta rahtilaivaksi. Omistaja kertoi aluksen siirtyvän Turkin korjaustelakan jälkeen rahtikäyttöön.

Ranskalaiset ympäristöjärjestöt ovat syyttäneet Suomen viranomaisia osallisuudesta kansainvälisten merilakien kiertämiseen ja mukavuuslippuvarustajan puuhien katsomiseen läpi sormien. Suomen viranomaiset puolestaan ovat ilmoittaneet kaikkien aluksen papereiden olleen muodollisesti kunnossa.

Onyx seilasi vuosikymmeniä Ruotsin ja Suomen välillä Casino Express ja Fennia –nimillä. Alus oli kaksi vuotta toimintakiellossa Vaasan satamassa surkean kunnon takia.

Ranskalaiset pelkäävät nyt myös Onyxin lopulta jäävän Brestin satamaan ranskalaisten verovaroin romutettavaksi.

YLE Uutiset/ Raine Tiessalo / Pariisi