1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tiede

Audi A6 ja Opel Corsa saksalaistutkimuksen vähävikaisimmat

Opel Corsan dieselmalli on nousemassa yllättäen tammikuussa julkaistavan Dekra 2010 -raportin Saksan vähävikaisimmaksi automalliksi. Kaikki mallisarjat huomioiden on Audi A6 edelleen ylitse muiden. Dekran vikaraportti perustuu yli 15 miljoonaan katsastusraporttiin.

Saksalaisten katsastusraporttien mukaan erilaiset ympäristöongelmat ovat autojen yleistä antia. Kuva: Dekra

Dekra on saksalainen tekniikan tutkimukseen, turvallisuuteen sekä katsastustoimintaan erikoistunut yritys, jolla on maailmanlaajuisesti yli 20 000 työntekijää. Dekran vikaraportit kerätään kaikista automalleista, joita on Saksan rekisterissä yli tuhat kappaletta. Yli 150 automallista saatavia tuloksia varten tarvitaan kahden perättäisen vuoden katsastusraportit.

Maanantaina julkaistu raportin esikatselmus tuo vähävikaisten tilastokärkeen tutut automallit ja tutut viat. Opel Corsa D vakuuttaa vikojen vähyydellä, sillä kaikista yksilöistä peräti 97,6 prosenttia selvisi katsastuksesta ilman merkittäviä huomioita. Samalle prosenttiluvulle pääsi ainoastaan viidennen sukupolven Audi A6 -mallisto (97,3 prosenttia). Kolmanneksi nousi Mercedeksen C-mallin kolmas sukupolvi (96 prosenttia).

Vikatilastojen kategoriassa ”kaikkien mallien parhaat” vähävikaisin on edellisvuoden tapaan Audi A6 (88,1 prosenttia). Kaksi seuraavaa sijaa menevät BMW X3:lle (87 prosenttia) sekä BMW:n viidennen sukupolven 3-sarjalle (86,8 prosenttia).

Pikkuautosta on harvoin parhaiden joukkoon

Dekran tutkijat pitävät Opel Corsa D:n läpimurtoa merkittävänä, sillä autojen pitkäkestoisuutta mittaavassa testissä pienten autoluokkien autot ovat harvoin kärkisijoilla. Koko raporttia ajatellen kärsivät pikkuautoluokan ajoneuvot tälläkin kertaa suurimmista vioista.

Dekra jakaa autot seitsemään kategoriaan. Vikaraportti keskittyy tyypillisiin käytettyjen autojen vikoihin, kuten pakoputkiston ruostumiseen, pyöränlaakeri- tai pyöräntuentavikoihin sekä valo- ja jarruvikoihin. Kuluneet renkaat tai tuulilasinpyyhkijät eivät kuulu raportissa vertailtaviin tietoihin, koska niiden katsotaan johtuvan enemmän ajajasta kuin autosta.

Pikkuautoluokan voittaja Opel Corsa D päihitti tällä kertaa myös tässä autoluokassa vahvana pidetyt aasialaismerkit. Alemman keskiluokan ykkönen oli Toyota Prius, keskiluokan Audi A4 ja ylemmän keskiluokan Audi A6. Maastureiden paras oli BMW X3.

Viat lisääntyvät rajusti 100 000 kilometrin jälkeen

Kokonaisuutena vähävikaisin autoluokka löytyy arvokkaammista urheiluautoista. Pikkuautojen merkittävät viat ovat niitä kalliita vikoja, joita urheilu- ja avoautoista yleensä korjataan ennen katsastusta. Niinpä esimerkiksi ohjauksen liittyviä kulumisvikoja löytyy pikkuautoista runsaasti. Myös vuotavat iskunvaimentimet, rikkoutuneet jouset tai jarruviat jäävät usein pienemmissä autoissa korjaamatta.

Myös erilaiset ympäristöongelmat ovat autojen katsastusraporttien yleistä antia. Tyypillisimmillään ne ovat moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja sekä pakokaasujen liian runsaita päästöjä.

Dekran raportti on tehty Saksassa. Suomen olosuhteisiin se on lähinnä suuntaa-antava. Raportti paljastaa, että autot ovat ensimmäisen 50 000 kilometrin aikana yleensä hyvin vähävikaisia. Ongelmat alkavat kuitenkin kasaantua hyvin nopeasti välillä 100 000 - 150 000 km. Merkittävissä katsastuksen hylkäämisen aiheuttavissa vioissa on näillä kilometreillä varustetuilla autoilla jo viisinkertainen todennäköisyys tulla hylätyiksi.