Hyväntekeväisyyslahjoista runsauden pulaa

Yhä useampi hyväntekeväisyysjärjestö kauppaa jouluksi aineettomia lahjoja. Kilpailun kiristyessä myös mainonta on lisääntynyt. Ostajan on vaikea erottaa samankaltaisia lahjoja toisistaan.

Kotimaa

Tänä jouluna aineettoman lahjan saa entistä useampi suomalainen, arvioivat hyväntekeväisyysjärjestöt. Suosion kasvu ei välttämättä hyödytä yksittäistä järjestöä, sillä lahjoituspotin jakajia on aiempaa enemmän. Näin arvioi ensimmäisten joukossa aineettomien lahjojen myynnin aloittanut Kirkon Ulkomaanapu.

- Emme todennäköisesti pääse viime vuoden myyntilukuihin. Osittain syynä ovat uudet kilpailijat, sanoo varainhankinnan koordinaattori Marjut Martin.

Martin huomaa myös niin sanottujen eettisten lahjojen mainonnan lisääntyneen selvästi.

Lastenjärjestö Unicefkaan ei odota, että aineettomien lahjojen osuus kaikista keräystuloista kasvaisi nopeasti.

- Markkina on rajallinen, sanoo Unicefin kampanjasuunnittelija Hanna Haukkapää.

Uudet pyrkivät erottautumaan

Uusina järjestöinä eettisiä lahjoja tarjoavat esimerkiksi kehitysyhteistyöjärjestö Plan ja Pelastakaa lapset -yhdistys.

Planin tavoitteena on nostaa lahjatuotteiden osuus jatkossa kymmeneen prosenttiin kaikesta varainhankinnasta.

Pelastakaa lapset pyrkii puolestaan erottumaan hyvin samankaltaisten lahjojen markkinoilla.

- Meillä myynnissä ei ole pelkästään esimerkiksi hätäapupaketteja, vaan rahalla täytämme lapsen toiveen, sanoo lahjoittajamarkkinoinnista vastaava Sanna Paaso.

Järjestöjen mukaan aineettomien lahjojen suosiota lisää mm. keskustelu ilmastonmuutoksesta ja ekologisesta kuluttamisesta.

- Lisäksi ihmisillä on paljon turhia tavaroita kaapeissa. Halutaan antaa jotakin, mikä on yllättävää lahjan saajalle, sanoo Kirkon Ulkomaanavun varainhankinnan koordinaattori Marjut Martin.

Lähteet: YLE Uutiset