1. yle.fi
  2. Uutiset

Pelejä ennen väkivaltaisuuksista syytettiin kirjoja ja elokuvia

Länsimaisessa taidehistoriassa on kuitenkin esimerkkejä kirjoista ja elokuvista, jotka ovat johtaneet väkivaltaisuuksiin.

pelit
Die Leiden des jungen Werthers - The Sorrows of Young Werther - Nuoren Wertherin kärsimykset.
H.-P.Haack

Elokuva- ja tv-tutkimuksen professorin mielestä pelaamisella ei ole yhteyttä Anders Behring Breivikin tekoihin. Anders Behring Breivikin tuore oikeudenkäynti on herättänyt keskustelua siitä, kuinka väkivaltaviihde vaikuttaa ihmisiin. Breivikin tiedetään muun muassa pelanneen paljon sotapelejä. Taiteen historiasta löytyy esimerkkejä siitä, kuinka kirja tai elokuva on ajanut ihmisiä väkivaltaisiin tekoihin.

Joukkomurhaaja Anders Behring Breivik on kertonut pelanneensa World Of Warcraft -peliä jopa 16 tuntia päivässä. Toisen pelin kautta Breivik taas tottui tähtäimen kautta katsomiseen. Breivikin teot eivät johtuneet yltiöpäisestä pelaamisesta arvioi elokuva- ja tv-tutkimuksen professori Henry Bacon Helsingin yliopistosta.

- Ei missään tapauksessa, koska on valtava määrä nuoria, jotka pelaavat tällaisia pelejä, ja heistä äärimmäisen pieni prosentti sortuu minkäänlaisiin väkivallantekoihin. Se, että joku Breivik ryhtyy tällaiseen, johtuu tietysti aivan muusta. Korkeintaan voi olla niin, että jossakin määrin tällainen pelaaminen toimii sellaisena laukaisijana.

Väkivaltaviihteen lisäksi myös musiikin roolia on toisinaan korostettu murhien ja tappojen yhteydessä. Esimerkiksi Marilyn Mansonia syytettiin siitä, että hänen musiikkinsa olisi inspiroinut Columbinen koulumurhaajia. Myöhemmin selvisi, että kumpikaan tappajista ei ollut Manson-fani.

Taidehistoria pursuaa väkivaltaa

Mutta selkeitäkin esimerkkejä tuhoavasta taiteesta löytyy. Goethen 1700-luvun romaani_ Nuoren Wertherin kärsimykset_, jossa päähenkilö tekee itsemurhan, sai lukuisat onnettomasti rakastuneet nuoret miehet tekemään samoin, eli ampumaan itsensä.

Toinen esimerkki löytyy natsi-Saksasta. Weit Harlanin ohjaamassa Jud Süss -elokuvassa juutalaisista tehtiin rikollisia ja rosvoja, ja elokuvan esittäminen esimerkiksi Marseillessa johti laajoihin juutalaisvastaisiin mellakoihin ja väkivallantekoihin.

- Tätä elokuvaa tiettävästi näytettiin SS-miehille, kun heidät lähetettiin tekemään juutalaisvastaisia toimia, kertoo professori Henry Bacon.

Mutta miksi sitten väkivaltaviihdettä katsotaan, miksi se on niin suosittua? Ja miksi esimerkiksi länsimainen taidehistoria suorastaan pursuaa väkivaltaa?

- Yksi syy on varmaan se, että koska väkivalta pelottaa meitä ja herättää meissä ahdistusta, niin sitä pitää prosessoida. Ja taide ja viihde tarjoavat mahdollisuuden prosessoida sitä niin sanotusti off-line. Eli ei olla oikeasti vaarassa, oikeasti pelottavassa tilanteessa, niin silloin voidaan työstää siihen liittyviä tunteita, sanoo Henry Bacon Helsingin yliopistosta.

Lue seuraavaksi