Kahvin lipittelijä saattaa päätyä museoon

Salolaisen teatteriryhmän Quo Vadiksen aivoriihi oli synnyttää Suomeen shamaanimuseon, mutta näin ei käynyt. Syntyi ajatus jostain vieläkin suuremmasta.

kulttuuri
Pahvinen kahvikuppi kädessä.
Yle / Sami Tammi

Saloon on perustettu Rituaalimuseo. Museo pyrkii kokoamaan erilaisiin rituaaleihin liittyvää tutkimustietoa ja synnyttää myös uutta tutkimusta. Näyttelyjä ja erilaisten rituaalien esittelyä saattaa tulla Rikalanmäellä Salossa sijaitseviin vanhoihin rakennuksiin.

- Rituaalimuseo on nyt perustettu, vaikkei meillä ole toimitiloja eikä rahaakaan, toteaa Quo Vadis –teatteriryhmän jäsen Otso Kautto.

- Yksi hyvä keskuspaikka voisi olla tämä Rikalanmäki, jossa on asuttu tuhansia vuosia. Ajatus on kuitenkin, että Rituaalimuseo olisi siellä missä ihmisetkin. Järjestäisimme tapahtumia ja olisimme mukana tapahtumissa, joissa ”toimistona” olisi Quo Vadiksen jurtta.

Museohanke on muutenkin melkoinen kummajainen. Alullepanijoiden mukaan vastaavaa ei maailmalla ole. Museosta tulee eräänlainen sateenvarjo ja tuottaja rituaalitutkimukselle ja tutkimustiedon esittämiselle.

- Museo muodostuu tekojen ja tutkimuksen kautta. Yhden tutkimuksen kautta kasvaa uusia tutkimuksia ja tässä me autamme. Lähdemme hakemaan rahoitusta sellaisille hankkeille, jotka tuntuvat tärkeiltä. Kysymys ei ole eristyvästä, norsunluutorniin hakeutuvat tutkimuksesta, vaan tutkimuksesta, joka elää yhteisön keskellä, Kautto määrittelee.

Rituaalia ei ripusteta seinälle

Museo sanana saa mieleen rakennuksen, jossa esitellään jotain. Salon Rituaalimuseo poikkeaa tästä paljon.

- Rituaalissa on oleellista se, että se on sarja tekoja. Tekoja ei voi ripustaa seinälle. Voimme tuoda jonkun vanhan rituaaliesineen, joka on näytillä, mutta se ei vielä kerro rituaalista. Rituaaliksi esineen tekee se, miten sitä käytetään ja miksi, Kautto kuvailee.

Meidän tavoite ei ole keksiä rituaalin kaavaa, vaan tutkia sitä, mikä on rituaali ja sen tarve.

Otso Kautto

Tässä kohtaa mukaan astuukin draama ja teatteri. Teatteriryhmä Quo Vadis luonnehtii itseään tutkijoiden työkaluksi.

- Teatraaliset keinot ovat rituaalien esittämisessä erinomaisia. Sen takia yhdistelmä, jossa esittävät taiteet ja rituaalimuseo lyövät kättä, on harvoja keinoja, joilla tätä voi tutkia. Rituaali-sanan merkityksestä tapellaan eri tieteenalojen kesken. Meidän tavoite ei ole keksiä rituaalin kaavaa, vaan tutkia sitä, mikä on rituaali ja sen tarve, ja mistä rituaalit syntyvät.

Arki on täynnä tapoja ja tottumuksia, mutta...

Monella meistä on tapana kotoa lähtiessään tarkistaa oven lukkiutuminen kahvaa rämpyttämällä. Vaikka tämä tapahtuisikin päivittäin, ei se vielä ole rituaali.

- Rituaaliksi se muuttuu, jos sillä haetaan jotain muuta tarkoitusta; joko mielenrauhaa, perheen suojelua tai muuta vastaavaa. Jos pyrit olemaan teolla yhteydessä johonkin muuhun merkitykseen, niin voidaan puhua rituaalista.

Kautto selventää asiaa esimerkillä.

- Esimerkiksi kahvin siemailu pahvimukista kaupungin vilinästä voidaan jo luokitella rituaaliksi, mikäli ihminen haluaa tällä tavoin liittyä johonkin urbaaniin yhteisölliseen henkeen. Rituaali liittyy jonkin tekemisen perimmäiseen syyhyn. Meidän pitää tutkia sitä, mikä on syy ja tarkoitus jonkin toiminnan takana.