YLE:n Radioateljee 30 vuotta

Yleisradion featuretoimitus Radioateljee täyttää tänä syksynä kolmekymmentä vuotta. Dokumenttia, äänitaidetta, musiikkia ja tekstiä yhdistelevä lajityyppi aloitettiin Suomessa tyhjästä, mutta oma ääni löytyi pian.

kulttuuri

Kun Radioateljeen tuottaja Harri Huhtamäki vuonna 1979 pestattiin tekemään feature-ohjelmia, edes esimiehet eivät tienneet, mitä feature on tai voisi olla. Huhtamäen piti ottaa itse selvää. Alkuvaihe oli hakemista ja oppimista, mutta Huhtamäen mukaan jo ensimmäisissä ohjelmissa featuren idea oli yllättävän valmiina.

- Ajatukseni oli silloin viedä dokumenttituotantoa eteenpäin niin, että musiikillinen äänimaisema olisi integroitu siihen. Se on ollut ehkä sellainen tavoite, jota omasta mielestäni ei ole vieläkään saavutettu. Mutta miellyttävä utopia kuitenkin, Huhtamäki sanoo.

Radiofeature pysyy hitaana

700 ohjelmaa, 400 miljoonaa kuulijaa ja monta kansainvälistä tunnustusta myöhemmin Huhtamäen visio radionomaisesta lajityypistä on toteutunut.

Äänen ehdoilla tekeminen kuuluu siinä, että kolmenkymmenen vuoden aikana ympäröivä maailma on nopeutunut ja muuttunut äänekkäämmäksi, mutta radiofeaturet pysyvät hiljaisina ja hitaina.

- Äänillä on ominaisuus, että jos niitä ikään kuin aletaan käyttämään tehosteina, äänen kuvina, niin silloin ne eivät synnytä enää kuulijan päässä mielikuvia. Se tietty äänen kautta syntyvä mielentila vaatii aikaa. Siinä mielessä tällainen nopeutuminen ei ole lajityypille ominaista, mutta ei myöskään edullista, sanoo Huhtamäki.

Radiofeature yhdistää luovaa ja dokumentaarista otetta

Alkuvaiheen jälkeen Radioateljeella on ollut vakituinen ohjelmapaikka ja toimitus, mutta tekijät vaihtuvat. Tavoitteena on aiheiden ja tekotapojen uusiutuminen sekä lajityypin vaatiman tietotaidon karttuminen.

Hyvä esimerkki feature-tekijästä on Helmi Järviluoma-Mäkelä. Akustiseen ympäristöön keskittynyt musiikkitieteilijä on pitkään työskennellyt kuuntelemisen ja monipuolisen ääniympäristön puolesta. Radioateljeessa hän sovelsi tietojaan käytäntöön kahden ohjelman verran.

- Tietysti olin kuunnellut aika paljon ja aina ihaillut Radioateljee-ohjelmia ja ajatellut tutkijana, että voi kunpa tuollaisia pääsisi tekemään itsekin. Sitten kun rohkenin ottamaan yhteyttä Harri Huhtamäkeen, niin hän vain sanoin yksinkertaisesti että no, tee sitten. Sitten seuraava askel oli tehdä käsikirjoitus, ja täytyy myöntää, että sen tekeminen vei aika pitkän aikaa, Järviluoma-Mäkelä kertoo.

Tutkija Järviluoma-Mäkelän mukaan feature on radion lajityypeistä ominaisin ja luontevin. Siksi hän on huolissaan, että akustiseen kokemukseen painottuvaa mediaa ei juuri tehdä muualla.

- On vähintä, että sitä tehdään Yleisradiossa ja mielestäni sitä ei saisi koskaan kaupallisten paineiden puristuksessa lopettaa. Se on niin ainutlaatuinen luovaa ja dokumentaarista otetta yhdistävä ilmaisumuoto.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Kare Eskola