Yritykset muistavat myös työntekijöitään

Yritykset ovat tänä vuonna suosineet liikelahjoina pehmeitä paketteja. Sidosryhmien lisäksi työnantajat ovat halunneet nyt muistaa myös omia työntekijöitään.

Promotional merchandise
Joulupaketteja
Value Stock Images

Suuret yritykset päätyvät liikelahjoissa yhä useammin ekologisiin vaihtoehtoihin, pienemmät puolestaan käärivät paketteihin tekstiilejä, vilttejä ja pyyhkeitä.

Muun muassa yrityslahjoihin erikoistuneen jyväskyläläisen Artepro Oy:n toimitusjohtajan Olli Pälvimäen mukaan yritykset käyttävät yksittäiseen lahjaan 20-30 euroa. Taantuma ei toistaiseksi ole näivettänyt liikelahjakauppaa.

Pälvimäki arvioi, että asiakkaat hankkivat tänä vuonna kalliimpia lahjoja, mutta lahjojen saajia harkittiin tarkemmin. Myös omia työntekijöitä halutaan palkita.

- Uskoisin näin, ainakin siitä päätellen, että tekstiilejä on mennyt tänä vuonna paljon. Niitä menee todennäköisesti omalle henkilökunnalle, koska se on sellainen tuoteryhmä, jossa saajan koko pitää tietää. Uskon, että tänä vuonna omaan henkilökuntaan on panostettu ja haluttu antaa positiivista viestiä, Pälvimäki pohtii.

Hänen mielestään liikelahja on hyväntahdon ele ja positiivinen viesti siitä, että yhteistyötä ja henkilökuntaa on arvostettu. Yritykset miettivät nykyään tarkkaan, missä tilanteessa lahja annetaan ja mitä annetaan. Eritysesti ulkomaalaisten yhteistyökumppaneiden lahjojen kanssa on pohdittava, millainen lahja on sovelias. Ulkomaille lähteviissä paketeissa suositaan suomalaista ja useimmiten puuta.

- Joihinkin maihin ei saa antaa esimerkiksi kelloja tai veitsiä, vaikka ne olisivat ruokaveitsiä, mutta luulen, että tämä on aika paljon vähentynyt, kun on kansainvälistytty joka maassa. Ei ole enää maakohtaisia tabuja, joilla on jotain symboliikkaa johonkin negatiiviseen asiaan. Ei ole ehkä niin tarkkaa kuin mitä se on joskus ollut, sanoo Pälvimäki

Lähteet: YLE Keski-Suomi / Sanna Wänskä