1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle Uutisten artikkeliarkisto

Facebook imaisi kirkon ja poliisin

Facebook villitsi suomalaiset reilu vuosi sitten, mutta nyt naamakirjan suosio ylsi viranomaisiin. Poliisi ja kirkkokin innostuivat siitä. Nykyään palvelua käyttää joka viides suomalainen.

Yle Uutisten artikkeliarkisto
Yksityiskohta Facebookin Kirkko-sivustosta.
YLE Uutisgrafiikka

Facebookin suosio on kasvanut vuoden aikana niin räjähdysmäisesti, että palveluun liittymättömät joutuvat perustelemaan ratkaisuaan. Alkuvuoden arastelun jälkeen viranomaisetkin ovat rynnistäneet sosiaalisen median käyttäjiksi.

Suosion nurjaksi puoleksi on osoittautunut epätietoisuus siitä, kuinka sosiaalisessa mediassa toimitaan ja millaiset säännöt pätevät Facebookin käyttöön työaikana. Vuoden aikana on nähty ensimmäinen tapaus siitä, että esimiehen haukkuminen Facebookissa voi riittää irtisanomiseen.

Facebookin yhteishenki korostuu ryhmissä

Facebook on tehnyt erilaisten ryhmien perustamisesta vaivatonta, ja moni ryhmistä on kerännyt julkisuutta myös palvelun ulkopuolella.

Lokakuussa uutisoitiin muun muassa Lapin Kullan Tornion oluttehtaan lakkauttamisesityksestä, mikä nostatti Facebookissa kansanliikkeen Hartwallia vastaan. Samaan aikaan Tammisaaren synnytysosaston sulkemista vastustavat perustivat Facebook-ryhmän.

Sisältötuottaja Arttu Silvast YLEn Uusista palveluista näkee ryhmien perustamisessa selvän trendin.

- Ihmisiä koskettavista yhteiskunnallisista aiheista keskustellaan usein Facebook-ryhmissä.

Esimerkiksi vuoden loppupuolella yli 11 000 Facebookin käyttäjää kuului ryhmään, joka vastustaa Helsingin kirjastojen lakkauttamista.

Silvastin mukaan monet keskustelevat ryhmissä omalla nimellään, minkä vuoksi toiminta eroaa esimerkiksi keskustelupalstojen tyylistä ja tekee siitä henkilökohtaisemman.

Viranomaiset seuraavat perässä

Viranomaisten innostus Facebookia kohtaan kasvoi syksyn aikana. Syyskuussa kirkko aloitti voimakkaan verkkopanostuksen ja lisäsi näkyvyyttä muun muassa Facebookissa ja Twitterissä. Samaan aikaan myös poliisi loi profiilin Facebookiin. Molemmat perustelivat toimintaansa tehokkaalla keinolla tavoittaa ihmisiä.

Puolustusvoimissa Facebookiin liittymisestä on keskusteltu, mutta toistaiseksi palvelua ei ole otettu osaksi toimintaa. Sen sijaan oikeusministeriössä ryhdyttiin alkusyksyllä valmistelemaan virkamiesten verkko-osallistumisohjeita, jotka ovat osa valtionhallinnon viestintäsuosituksia.

Neuvotteleva virkamies Sari Aalto-Matturi kertoo, että ohjeiden on tarkoitus valmistua vuoden 2010 aikana.

- Periaatteena on, että virkamiehiä kannustetaan menemään sosiaaliseen mediaan mukaan mutta ohjeissa painotetaan oman harkinnan käyttämistä.

Ajatuksena on, että virkamiehet voisivat osallistua esimerkiksi lakialoitteista käytäviin verkkokeskusteluihin.

Silvast pitää tärkeänä viranomaisten osallistumista Facebookissa.

- Näen sen tosi suorana kontaktikanavana viranomaisiin. Tiedot saa yksinkertaisesti, ja virastobyrokratia vähenee. Mielestäni viranomaisten pitää olla ehdottomasti Facebookissa.

Facebook vie vaalisanomaa

Tutkijoiden ja puolueiden mielestä internetin yhteisösivut ovat madaltaneet politiikkaan osallistumista. Tämä huomattiin kesäkuun eurovaaleissa, kun ehdokkaat käyttivät sosiaalista mediaa ahkerasti. Ehdokkaista 40 prosenttia kampanjoi Facebookissa.

Silvast pitää Facebookia hyvänä markkinointiväylänä ja näkee poliittisen osallistumisen monipuoliseksi.

- Mielestäni Facebookin ryhmät voivat edustaa myös poliittista toimintaa, kuten kirjastojen sulkemista vastustava ryhmä. Kiinnostavaa on se, millä tavalla keskustelu viestittyy poliittisille päättäjille.

Silvast muistuttaa, että Facebookista tekee kiinnostavan juuri sen monipuolisuus.

- Siellä voi pelata, kommentoida ystävien tekemiä testejä tai sitten palvelua voi käyttää vain puhelinluettelona ja kontaktien rakentamiseen.

Ei suosiota ilman kritiikkiä

Samaan aikaan kun Facebookin suosio kasvaa, kovenee sitä kohtaan esitetty kritiikki. Facebookissa on nähty muun muassa merkkejä maailman muuttumisesta entistä yksilökeskeisemmäksi ja palvelua on pidetty puhtaasti markkinatarkoituksiin valjastettuna.

Esimerkiksi EU-komissio on kritisoinut palvelua kuluttajaoikeuksien loukkaamisesta. Komission mukaan palvelua käyttävät kuluttajat eivät tiedä, että viestintään käytettyjä tietoja voidaan käyttää kohdemainontaan.

Helmikuussa Facebook joutui perumaan suunnitelmansa ottaa ikuisuusomistukseensa käyttäjien sivuille lataamat tiedot. Voimakkaan vastustuksen jälkeen yhtiö perui aikeensa. Tällä hetkellä Facebook omistaa tiedot vain silloin, kun käyttäjä kuuluu verkkoyhteisöön.

Työpaikan facebookkaajat vailla ohjeita

Helposti unohtuu, että yksityiselämää koskevan tiedon levittämistä ja toisen kunnian loukkaamista koskevat samat säännöt niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolella. Ei siis ole yllätys, että Facebookin käytöstä syntyneet riidat ovat työllistäneet ammattiliittoja. Lokakuussa Palvelualojen ammattiliitossa jouduttiin selvittämään tapausta, jossa työntekijä irtisanottiin sen jälkeen, kun hän oli arvostellut esimiestään Facebookissa.

Suomessa oikeustieteen tutkijat ovat vaatineet yhteisiä pelisääntöjä Facebookin tietosuojakäytäntöihin. Muutamilla työpaikoilla Facebookin käyttö on kielletty tietoturvariskin vuoksi. Pörssiyhtiöissä kuten Outokummussa, Rautaruukissa ja Fortumissa sosiaalisen median käytöstä työaikana laaditaan ohjeistusta.

Lähteet: YLE Uutiset / Mari Mäkinen

Lue seuraavaksi