Laiva täynnä tarinoita

Majakkalaiva Helsinki on yhtäaikaa merenkulunmuseo, merimieskirkko ja kapakka. Sodistakin selvinnyt laivavanhus kätkee sisäänsä satoja tarinoita ja niistä kertovia esineitä.

Kotimaa
Jorma "Patu" Patanen, höyrylaiva, Helsinki, s/s Hyöky, majakkalaiva
Yle

Majakkalaiva Helsinki, s/s Hyöky on vierailemassa Helsingissä. Aluksessa on merenkulunmuseon lisäksi merimieskirkko ja kapakka.

1912 Pietarissa valmistunut majakkalaiva Helsinki on tuttu monille merenkulkijoille, sillä laiva oli käytössä Helsingin kasuunilla aina vuoteen 1959. Sen jälkeen se toimi merenmittauksen tukialuksena. Harva on kuitenkaan päässyt kurkkaamaan sisälle.

Nykyisin museolaivana toimiva alus on innokkaiden harrastajien ylläpitämä.

- Tämä on merenkulun muistomerkki. Tähän sisältyy sitä meritunnelmaa, mitä meikäläinen muistaa 50-luvulta. 30- ja 40-luvun porukkaa käy paljon. Täältä löytyy historiaa vuodesta 1912 aina 1970-luvulle saakka, laivassa aikoinaan työskennellyt Jorma "Patu" Patanen sanoo.

Majakkalaivalla oltiin koko kesä Majakkalaivamiehet ovat oma rotunsa.

Patanen toimi aluksella alussa trimmarina eli hiilimiehenä. Nyt hän on talkoolaisten nokkamies. Patasella on paljon kertomuksia vanhasta laivasta.

- Siinähän ollaan paikallaan laivana kanssa, että nämä majakkalaivamiehet ovat oma rotunsa. Se oli leppoisaa meininkiä. Vuoroja ei ollut vaan töissä oltiin keväästä syksyyn. Myrskyn aikana homma oli rankkaa.

Alus on vanha höyryalus. Höyrykoneet ovat vielä olemassa.

- Koliboksit, pari tonnia kolia ja koneet ja kattilat ovat tallella. Ne ovat alkuperäiset, mutta eivät toiminnassa. Ainoa, joka toimii, on kaljakone ja sekin heikosti, Patanen naureskelee.

Alus ei saa julkista tukea, vaan sitä ylläpidetään ravintolan tuotoilla.

- Meillä on A-, B- ja C-oikeudet. A on väkevät, B on miedommat ja C on oma pullo. Oma pullon saa tuoda, mutta sisältö ei saa palaa, Patanen sanoo.

Sodan haavoittama alus

Majakkalaiva Helsinki on kokenut paljon. Laivapäiväkirjasta löytyy kaikennäköisiä merkintöjä esimerkiksi sota-ajalta. Vuonna 1941 jatkosodan alkupäivinä, heinäkuussa 11 lentokonetta oli laivan kimpussa.

- Laiva oli naamioitu, mutta ne saivat sen palamaan. Onneksi tehokkaat pumput saivat sen sammumaan, Patanen kertoo.

Alus vaurioitui syyskuussa 1941 kuuluisassa Katajanokan pamauksessa.

Maksu omantunnon mukaan

Sata vuotta vanha majakkalaiva on useimmiten laiturissa Haminassa, mutta tekee tutustumiskäyntejä muuallekin.

Alus saapui maanantaina ja anniskelu alkaa lähipäivinä. Lauantaina laivalla esiintyy sen oma vaskiorkesteri. Pääsymaksu on vapaaehtoinen.

- Meillä on tuossa laiturilla vanha laivan maitotonkka, johon rahaa saa laittaa. Syksyisin siitä löytää kaikenlaista, Patanen kertoo.

Monitoimi-Majakka viipyy Helsingin Kauppatorin kupeessa kesäkuun puoliväliin asti.