Juuso Myllyrinne: Olut ja jääkiekko sopivat hyvin yhteen

Yksi lempipuuhistani on jääkiekon katselu. Sen kanssa erityisen hyvin yhteen sopii mielestäni oluen lipittäminen.

Yle Blogit
Juuso Myllyrinne.
E. Andre

Siksi onkin ollut ihmeellistä seurata Sosiaali- ja terveysministeriön valmistelemaa lakiluonnosta, joka poistaisi olutmainonnan jääkiekko-otteluista.

En ole huolissani siitä, ettenkö muistaisi ostaa tuoppia erätauolla, vaan siitä millainen vaikutus kiellolla olisi kotimaiselle huippukiekolle.

SM-liigan joukkueet ovat pitkälti riippuvaisia panimoiden tuomista sponsorirahoista ja ainakin HIFK:n piirissä oltiin varmoja, että kiellolla olisi huomattava vaikutus joukkueiden budjetteihin ja siitä pelin tasoon. Huippulahjakkuudet valuisivat yksinkertaisesti muualle pelaamaan.

Mutta tämä olisi pieni hinta siitä, jos pelastaisimme Suomen tulevaisuuden ja saisimme olutsiepot (kuten minut) pikemminkin pelaamaan lätkää kuin katsomaan sitä.

Epäilen kuitenkin, ettei olutkiellolla loppujen lopuksi olisi kovin merkittävää vaikutusta kansakunnan tasolla kokonaiskulutukseen. Markkinoinnilla panimot yrittävät vaikuttaa pikemminkin kuluttajien preferensseihin.

Panimojätit tietävät, että kittaan litratolkulla vuosittain olutta ja he haluavat, että juon litratolkulla juuri heidän oluttaan. THL:n tilastojen mukaan mallasjuomien kysyntä on pysynyt käytännössä paikallaan 90-luvun alusta saakka.

Kyseessä on nollasummapeli, jossa panimot yrittävät voittaa toisiltaan markkinaosuutta mainostamalla ja sponsoroimalla. Suomalaiset eivät siis juo yhtään sen enempää, vaikka miten mainostettaisiin.

Yksi mainituista kielloista on mielikuvamainonnan kieltäminen. No, mitä ihmeen eroja niissä oluissa muka on kuin niiden mielikuvat? Kaikki ovat kuplivan keltaisia juomia, jotka maistuvat ihan samalle.

Tämän kieltäminen tuskin vähentää yhtään oluen kysyntää ja pikemminkin painaa sen hintakilpailuksi, jolla on taas kysyntää kasvattava vaikutus. Tällä kiellolla saattaisi siis olla täysin päinvastainen vaikutus, kuin mitä sillä yritetään saada aikaiseksi.

Hyötyjiä tästä kiellosta olisivat ne olutmerkit, joilla nyt on vahvimmat mielikuvat ja markkina-asema. Uudet tulokkaat eivät pystyisi kilpailemaan samoin asein, jolla KOFFit ja Karjalat ovat asemansa saavuttaneet, jolloin kilpailu vääristyisi ja se tekisi alasta sellaisen, että sen on mahdoton uudistua, eli vanhat, isot panimot voittaisivat ja pienet panimot kärsisivät tappion.

Tämä esitys on tyyppiesimerkki siitä, kun valtio käyttäytyy ikään kuin sen kansalaiset olisivat lapsia, jotka eivät ymmärrä parastaan ja siksi heitä tarvitsee kaitsea ja holhota. Alkoholinkulutuksen vähentäminen vähentämällä mainontaa on yhtä tehokasta kuin köydellä työntäminen.

Luuleeko ne siellä ministeriössä tosiaan, että kun kiekkoakaan ei viitsi seurata, eikä ole mitään järkevää tekemistä, että me joisimme vähemmän?

Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset, jotka juovat olutta tietävät sen vaarat ja epäterveellisyyden – ja juovat sitä silti, koska se on ihan mukavaa puuhaa. Erityisesti jääkiekon kanssa.

Juuso Myllyrinne

Kirjoittaja on TBWA-mainostoimistoketjulla töissä New Yorkissa ja entinen YleX:n toimittaja