1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Kiina karkotti ulkomaisen toimittajan ensi kertaa 14 vuoteen

Syynä lienee poliittisten vankien tuomioista kertonut dokumentti. Päätös lopettaa al-Jazeera-kanavan englanninkielisen raportoinnin Kiinasta.

Ulkomaat

Kiina on karkottanut qatarilaisen al-Jazeera-tv-yhtiön toimittajan, yhtiöstä kerrotaan. Syytä Kiina ei kertonut. Edellisen kerran Kiina näytti ovea ulkomaiselle toimittajalle vuonna 1998. Tuolloin sai lähteä saksalaisen Der Spiegel -lehden toimittaja, joita syytettiin vakoilusta.

Al-Jazeeran Melissa Chan oli yhtiönsä ainoa englanninkielinen toimittaja Kiinassa. Hänen sijalleen ei annettu lupaa lähettää ketään muuta, al-Jazeerasta kerrotaan, joten yhtiö joutuu sulkemaan koko englanninkielisen tiedonhankintansa Kiinassa. Arabiankielinen tiedonvälitys sen sijaan jatkuu.

Tarkkailijoiden mukaan Kiinan päätös kertoo koventuneista otteista ulkomaisia viestimiä kohtaan. Kommunistipuolueen arvellaan olevan huolissaan sekä valtansa pitävyydestä kotimaassa että Kiinan kuvasta ulkomailla.

Kiinassa olevien ulkomaisten kirjeenvaihtajien järjestöstä kerrotaan, että Kiina syytti Chania määrittelemättömistä rikkeistä ja oli tyytymätön osaan al-Jazeeran välittämistä uutisista. Viranomaisia närkästytti etenkin pikku- ja poliittisten rikollisten vankileirituomioista kertonut dokumentti, jonka tekemiseen Chan ei kuitenkaan ollut osallistunut.

Al-Jazeeran englanninkielisten uutisten päällikkö Salah Negm puolustaa sekä Chania että kanavaansa sanomalla, että äänen antaminen äänettömille vaatii välillä rankkoja ohjelmia. Hän sanoo toivovansa, että Kiina ymmärtäisi tiedotusvälityksen riippumattomuuden.

Lähteet: AP, AFP

Lue seuraavaksi