Kymmenet miljoonat kuormalavat lähteneet Mikkelistä maailmalle

Puun elinkaari pyritään saamaan mahdollisimman pitkäksi. Juuston kypsytyslavat ovat jo vuosikymmeniä olleet Olavi Räsänen Oy:n valtti.

Tieliikenteen tavarankuljetus ja muuttokuljetus
Jouko Roivas ja vuonna 1962 hankittu saksalainen naulainkone, joka toimii edelleen.
Jouko Roivas ja vuonna 1962 hankittu saksalainen naulainkone, joka toimii edelleen.Yle / Pekka Havukainen

Ensimmäiset koneellisesti valmistetut kuormalavat naulattiin Mikkelissä 50 vuotta sitten. Maailman talouden tuulet ovat keinutelleet yritystä, mutta nyt näyttää taas valoisalta:

- Parhaillaan neuvotellaan irtisanomisten perumisesta ja kesätyöntekijöiden tuloa on aikaistettu, sanoo Olavi Räsänen Oy:n yksikönjohtaja Olli Kivijärvi.

- Pari vuotta on ollut hiljaista, nyt parin kuukauden aikana tilaukset ovat lisääntyneet.

Olli Kivijärvi sanoo kysyntäpiikkien näkyvän tehtaalla, mutta sellaista kristallipalloa ei olekaan, joka näyttäisi tilanteen vaikkapa syksyyn asti. Hintakilpailussa pyöritään kannattavuuden rajoilla.

Toivottavasti puu pitää kutinsa

-Tuotannon perusrakenne on pysynyt samana vuosikymmenten aikana. Asiakkaiden kanssa neuvotellaan lautavaihtoehdoista ja rakenteiden lujuuksista.

Räsäsen kokoluokassa toimijoita on Suomessa vain muutama, pienempiä teollisia valmistajia on muutamia kymmeniä ja käsityövaltaisia tekijöitä runsaasti eri puolilla Suomea.

Erikoislavoista Olli Kivijärvi mainitsee juuston kypsytyslavat, jotka ovat olleet tuotannossa 60-luvulta asti ja yrityksen selkeä valtti.

- Puu on pysynyt kuormalavojen valmistuksessa muodissa. Kilpailijana on muovi, joka sopii tiettyihin paikkoihin, mutta ei kaikkiin. Räsäselläkin on tehty kokeiluja puu-muovikomposiittiyhdistelmällä.

- Toivotaan kuitenkin, että puu pitää kutinsa seuraavatkin 50 vuotta, Kivijärvi tokaisee.

Kalalaatikoista huoltoseisokkien järeisiin lavoihin

Olli Kivijärvi arvelee, että Räsäsen tehtaalta on lähtenyt lähemmäs 30 miljoonaa lavaa. Puuraaka-ainetta menee pelkästään kuormalavakäyttöön 40 000-50 000 kuutiota sahatavaraa vuodessa.

Yksinkertaisin kertalava on kotimaista pintalautaa, erikoislavoissa käytetään vaneria tai havusahatavaraa.

Kaikki puujäte pannaan kontteihin, joissa tavara menee murskattuna Pursialan voimalaitokselle ja siten edelleen mikkeliläisille lämmöksi ja sähköksi.

Tuotannossa lavat vaihtelevat kevyistä kalalaatikoista tuhansien kilojen kantaviin teollisuuden huoltoseisokkien erikoislavoihin.

Vaikka kertalavojen valmistamisesta puhutaan, se ei tarkoita kertakäyttöistä lavaa. Puun elinkaari pyritään saamaan mahdollisimman pitkäksi. 10-15 vuoden kierto on tavanomainen.