H&M pahoittelee yliruskettunutta bikinimalliaan

Syöpäjärjestö paheksui tappavan kauneusihanteen luomista. "Mainoskampanjallaan H&M paitsi myy lisää uimapukuja myös edistää ihosyöpäkuolemia."

Ulkomaat
H&M:n uimapukumainos bussipysäkin katoksessa.
Leila Oksa / Yle

Ruotsalainen vaateyritys H&M on pahoitellut liian ruskettuneena pidetyn mallin käyttöä uimapukuja mainostavassa kampanjassaan. Brasilialaismalli Isabeli Fontanan mainoskuvia on esillä Suomessakin.

Ruotsin Syöpäsäätiö paheksui mainoksia Dagens Nyheter -sanomalehden julkaisemassa mielipidekirjoituksessa.

- Vaatejätti on luomassa kauneusihannetta, joka on tappava. Vuosittain ihosyöpä tappaa Ruotsissa enemmän ihmisiä kuin auto-onnettomuudet, ja suurin syy tähän on liiallinen auringonotto, Syöpäsäätiö toteaa mielipidekirjoituksessaan.

- Ei ole väliä, saiko malli rusketuksensa auringonotolla vai kuvankäsittelyllä. Vaikutus on sama: H&M kertoo meille, että meidän pitäisi olla rannalla erittäin ruskettuneina. Mainoskampanjallaan H&M paitsi myy lisää uimapukuja myös edistää ihosyöpäkuolemia, järjestö paheksuu.

H&M pahoittelee liian ruskettuneen mallin käyttöä ja lupaa kiinnittää asiaan huomiota tulevissa mainoskampanjoissaan.

- Olemme pahoillamme, jos uusin uimapukumainoskampanjamme on pahoittanut mieliä. Tarkoituksenamme ei ollut esitellä tiettyä ihannetta tai kannustaa vaaralliseen käytökseen, vaan ainoastaan esitellä uusinta kesämallistoamme, yhtiö sanoo uutistoimisto AFP:lle lähettämässään sähköpostiviestissä.

Lähteet: AFP