Kuopio vetää laajaa markkinointiohjelmaa

Pohjois-Savon markkinointi tulee vahvasti Kuopion käsiin. Viitostien varrella olevien kuntien yhteistyössä kehitetään yhteinen toimintamalli markkinointiin. Alueen vahvuuksia ja vetovoimatekijöitä halutaan entistä paremmin tietoisuuteen ympäri maata.

Kuopio
Puijon torni.
Minna Kaipainen / Yle

Pohjois-Savoon tavoitellaan uutta imua markkinointiohjelmalla. Tavoitteena on tuoda esille ja vahvistaa alueen vetovoimaisuutta ja kilpailukykyä.

Markkinointiohjelmalla halutaan luoda myös uusia ilmiöitä ja tekoja, Kuopion lisäksi mukana ovat myös Iisalmi, Siilinjärvi ja Varkaus. Parivuotinen hanke jatkuu kesäkuun 2014 asti. Kuopion markkinointijohtaja Kirsi Soininen sanoo, että alueen yhteinen markkinointi on tärkeää elinvoimaisuuden parantamiseksi.

Markkinointiohjelmassa kunnat luovat yhteisen brändistrategian ja antavat työkaluja eri toimijoiden käyttöön. Yhteismarkkinointi myös moninkertaistaa markkinointia. Kirsi Soininen luottaa, että kuntayhteistyö sujuu hyvin. Soinisen mukaan on selvää, että ohjelmaa vetää alueen suurin kunta Kuopio.

Muut kunnat saavat hyötyä omista vahvuuksistaan. Kuopio menestyi hyvin Taloustutkimuksen tuoreessa muuttohalukkuustutkimuksessa. Kuopio arvioitiin Suomen kaupungeista parhaaksi lasten kasvuympäristöksi.

Brändistrategia antaa työkaluja markkinointiin

Kirsi Soinisen mukaan Kuopiossa on paljon eri helmiä. Ne on vain löydettävä ja jalostettava markkinointityössä. Soininen nostaa esimerkiksi torin. Kaupunki luo puitteet, mutta jatkossa sisältö ratkaisee millainen vetovoima torilla on tulevaisuudessa.

Kuopion markkinointi-imagoon vuosikymmeniä vahvasti liittyneet Puijo ja Kallavesi kaipaavat myös uusia mielikuvia. Kirsi Soininen sanoo, että brändistrategiassa on keskityttävä muutamiin ydinasioihin ja tiettyihin kohderyhmiin.

- Usein pulma on se, että yritetään havitella kuuta taivaalta eikä uskalleta tehdä rohkeita rajauksia. Kaikille kaikkea on sitten lopulta ei kenellekkään mitään, linjaa Kuopion markkinointijohtaja Kirsi Soininen.