Kaikki talviolympialaisista!

Kalakaverit pistivät pystyyn pop up -ravintolan

Huominen Ravintolapäivä rikkoo jälleen ennätyksiä. Vasta vuoden ikäiseen tapahtumaan on tällä kertaa ilmoittautunut jo 670 ravintolaa, joista moni on mukana ensimmäistä kertaa.

Ravintolapäivä
Ravintolapäivänä Helsingissä avautuu yli 200 pop up -ravintolaa.
Ravintolapäivänä Helsingissä avautuu yli 200 pop up -ravintolaa.

Helsinkiläismiesten kalastusharrastus saa uuden vivahteen lauantaina. Sampo Lappalainen kavereineen kauppaa haukisaalistaan fish&chipseiksi jalostettuina Helsinki Fried Pikessa Dianapuistossa.

- Otin viikon lomaa Ravintolapäivää varten. Haukea on noussut Korppoosta ja Tammisaaresta. Ei tarvitse onneksi turvautua varasuunnitelmaamme eli hallissa käyntiin, Lappalainen toteaa.

Otin viikon lomaa Ravintolapäivää varten

Pop up -ravintolan perustaja Sampo Lappalainen

Kulttuurista renessanssia anarkian kautta

Lappalainen ei laske hauille tai niiden pyyntiin käytetylle ajalle hintaa, mutta muuten oman ravintolan valmisteluun on kulunut noin 500 euroa.

Markkinointiapua tuotteen brändäykseen on saatu mainosalan kavereilta. Panostuksesta huolimatta kyseessä on vain harrastus.

- Ei meillä tällä konseptilla ole rahkeita ravintolan pyörittämiseen, mutta ajattelimme, että tämä on kivaa. Ja ehkä sitten toisena Ravintolapäivänä pystytämme kojumme uudestaan.

Lappalainen pitää Ravintolapäivää esimerkkinä Helsingin sosiaalisesta ja kulttuurisesta renessanssista.

- Tämä on jonkinasteista anarkiaa. Avataan päiväksi ravintolat minne vain ilman sen kummempia lupia. Yhteiskunta kaipaa juuri tällaista piristysruisketta.

Yritykset yrittivät saada osansa Ravintolapäivästä

Moni muukin on ruuan valmistamisesta ja myymisestä kiinnostunut, sillä Ravintolapäivä rikkoo jälleen ennätyksiä. Vasta vuoden ikäiseen tapahtumaan on tällä kertaa ilmoittautunut 670 ravintolaa.

Uutiskanava CNN listasi eilen matkailusivuillaan Ravintolapäivän ravintolat maailman oudoimmaksi paikaksi syödä ateriansa.

- Kun aloitimme vuosi sitten, mukana oli 50 ravintolaa tusinassa suomalaisessa kaupungissa. Nyt tapahtuma on levinnyt paitsi ympäri Suomea, ainakin 15 muuhun maahan, Ravintolapäivän tiedottaja Kirsti Tuominen kertoo.

Huhtikuussa Ravintolapäivän aktiivit kirjoittivat Facebook-sivuilleen tiedotteen päivän epäkaupallisuudesta. Huikeasti suosiotaan kasvattanut tapahtuma on kiinnostanut markkinoita.

- Ehdotuksia on tullut alusta saakka perusmainonnasta sponsorikuvioihin, mutta emme lähde sellaiseen. Tiedote selkeytti vähän tilannetta.

Alkoholi pienessä roolissa

Alkuviikosta poliisi ja Valvira muistuttivat Ravintolapäivän osallistujia siitä, että alkoholin myyminen on luvanvaraista toimintaa. Tuominen huomauttaa, että vaikka alkoholia on joissakin paikoissa tarjoiltu, se ei ole ollut tapahtuman keskiössä.

Onko viinin tarjoaminen yhtä suuri paha, kuin viinatarjottimellisen myyminen humaltuneelle festarivieraalle?

Ravintolapäivän tiedottaja Kirsti Tuominen

- Joku saattaa haluta tarjota monen ruokalajin illallisen ohessa viiniä. Onko se sitten suurempi paha kuin se, että joillakin festareilla myydään humaltuneille tarjottimellinen juomia? Se on yhtä laitonta, mutta siihen ei koskaan puututa.