Myanmar herättämässä kuoleman rautatien jälleen henkiin

Kuoleman rautatie rakennettiin toisen maailmansodan aikana tarvikekuljetuksiin. Myanmar aikoo selvittää, voiko osan pahamaineisesta reitistä ottaa uudelleen käyttöön.

Ulkomaat

Myanmar eli entinen Burma aikoo ottaa uudelleen käyttöön osan surullisen kuuluisasta "kuoleman rautatiestä", jonka rakennustyöt on ikuistettu elokuvaklassikkoon Kwai-joen silta (1957). Japanilaisten pakkotyöllä toisen maailmansodan aikana teettämän rautatien rakennustöissä kuoli arviolta 90 000 aasialaista pakkotyöläistä sekä 16 000 liittoutuneiden sotavankia.

Selvitystyö 105 kilometrin mittaisen pätkän avaamisesta jälleen liikenteelle on määrä aloittaa syksyllä, Myanmarin rautateistä vastaava ministeri Aung Min kertoi uutistoimisto AFP:lle. Ministerin mukaan muita maita on luvannut apua uusiin rakennustöihin.

"Kuoleman rautatienä" tunnettu Thaimaa-Burma-rautatie kulki yli 400 kilometrin matkan Thaimaan Bangkokin ja Burman entisen pääkaupungin Rangoonin välillä. Myanmaria hallitseva sotilasjuntta on sittemmin siirtänyt pääkaupungin Naypyidawiin ja vaihtanut Rangoonin nimen Yangoniksi.

Japanilaiset rakennuttivat rautatien vuosina 1942-1943 tarvikkeiden kuljetukseen Thaimaan ja silloisen Burman välillä. Rautatien rakentamista reitille oli pidetty mahdottomana sen vaikeakulkuisuuden vuoksi.

Töihin osallistuneista noin 180 000 aasialaisesta pakkotyöläisestä jopa 90 000:n on arvioitu kuolleen rakennustöissä, joko onnettomuuksissa, surmattuna, aliravitsemukseen tai sairauksiin. Liittoutuneiden sotavankeja töissä oli 60 000, heistä surmansa sai ehkä jopa 16 000. Liittoutuneiden pommitukset tekivät rautatiestä käyttökelvottoman vuonna 1945.

Kuoleman rautatien rakennustyöt ikuistettiin Oscar-palkittuun Kwai-joen silta -elokuvaan. Elokuva kertoi fiktiivisen tarinan tosiasioihin pohjautuen pakkotyöläisten kovasta kohtelusta kuoleman rautatiellä.

Lähteet: AFP