Helsinki kohentaa pyörätieverkostonsa

Hämeentien bussien suunnitellaan väistyvän pyöräilijöiden tieltä eri reiteille. Vuonna 2025 polkemisen pitäisi olla turvallista kaikilla pääkaduilla.

pyöräily
YLE/ Jenny Matikainen

Helsinki suunnittelee repaleisen pyörätieverkostonsa merkittävää kohentamista. Tavoitteena on se, että kaikkia isoja katuja pitkin pääsisi turvallisesti pyöräilemään vuoteen 2025 mennessä.

Pyöräliikenteen suunnittelijan Marek Salermon mukaan kaupungilla on viimein valmiutta myös siihen, että muu liikenne tekee tilaa pyöräilylle. Esimerkiksi Hämeentien osalta harkitaan sitä, siirrettäisiinkö osa busseista toisille reiteille tai raitiotiekiskoille.

- Tahtotilaa on nyt asian eteen löytymässä. Tämä on ensimmäinen kerta kun on laitettu virallisesti tavoiteverkkoon näitä vaikeita katuyhteyksiä. Tarkoitus on saada pyöräily sopeutettua liikenneolosuhteisiin tai vastaavanlaisesti liikenneolosuhteiden on oltava niin helpot, että pyöräilijä voi ajaa liikenteen seassa, sanoo pyöräliikenteen suunnittelija Marek Salermo.

Tahtotilaa on nyt asian eteen löytymässä.

Marek Salermo

Fillari yhä suositumpi kulkupeli

Nyt pyöräilyn kipukohtia ovat etenkin Hämeentie, osat Mäkelänkatua ja Mannerheimintietä sekä Mechelininkatu ja Tukholmankatu.

Pyöräily on lisääntynyt Helsingissä vuodesta 1995, jolloin kaupunginhallitus asetti ensimmäisen pyöräilyn kaksinkertaistamistavoitteen. Helsingin niemen rajalla vuosittain tehtävässä seurannassa laskettiin vuonna 2011 enemmän pyöräilijöitä kuin kertaakaan aikaisemmin.

Tällä hetkellä pyöräilyn kulkutapaosuuden arvioidaan Helsingissä olevan lämpiminä vuodenaikoina 9 %. Kaupungin allekirjoittaman Brysselin julistuksen mukaisesti tavoite on saavuttaa 15 %:n kulkumuoto-osuus vuoteen 2020 mennessä.

Lähteet: Yle Helsinki