Jäätelöuutuuden elinkaari jää usein yhteen kesään

Kauppojen pakastealtaisiin ilmestyy joka kesä jäätelöuutuuksia. Osa niistä löytää paikkansa asiakkaiden kestosuosikkina, toisten kohtalona on kadota valikoimasta jo saman kesän päättyessä.

Kuva: YLE

Suomessa syödään jäätelöä ehkä eniten koko Euroopassa. Ingman jäätelöiden tuotepäällikkö Katja Ahon mukaan suomalaiset syövät jäätelöä 13-14 litraa vuodessa, joten uutuuksille riittää kysyntää.

- Vanilja, suklaa ja mansikka ovat aina olleet kestosuosikkeja. Päärynää ja lakritsiakin myydään paljon. Mutta aina halutaan kehitellä uusia makuja, sillä suomalaiset kaipaavat vaihtelua valikoimaan.

Asiakkaiden ideoista toteutukseen

Ahon mukaan tavoitteena on kehittää sellaisia tuotteita, jotka pysyisivät valikoimassa pitkään, jopa kymmeniä vuosia. Kaikki uutuudet eivät kuitenkaan paikkaansa löydä.

- Joukkoon mahtuu aina päiväperhoja, joiden tuotanto lopetetaan yhden kauden jälkeen. Saamme asiakkailta paljon palautetta, niin risuja kuin ruusujakin, ja otamme palautteen myös huomioon. Jotkut asiakkaiden ideoista ovat päätyneet markkinoille asti, Aho kertoo.