1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle Uutisten artikkeliarkisto

Ministeriö muistuttaa tuontiautojen katsastusvaatimuksista

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Liikenne- ja viestintäministeriö muistuttaa käytetyn auton tuomista harkitseville, että Suomessa on tiukemmat katsastusvaatimukset kuin monessa muussa maassa. Jos tuotu auto ei läpäiset rekisteriöintikatsausta, sitä ei voi rekisteröidä Suomeen.

Ministeriön mukaan Suomen vaatimusten selvittäminen on erityisen tärkeää silloin, kun aikomuksena on hankkia 1980-luvun lopulla tai 1990-luvun alussa käyttöön otettu auto.

Ongelmia syntyy, kun auto näytää ulkoisesti samalta kuin vastaava auto Suomessa, mutta siitä puuttuu Suomessa vaadittavia rakenteita tai varusteita.

Monet varustevaatimukset ja pakokaasupäästömääräykset ovat tulleet Suomessa voimaan useita eteläisempiä Euroopan maita aikaisemmin ja muuttuneet pakollisiksi kaikissa EU-maissa vasta viime vuosina.

Säännösten mukaan maahan käytettynä tuotavan auton on oltava niiden vaatimusten mukainen, jotka koskivat Suomessa samana ajankohtana ensimmäistä kertaa käyttöön otettua autoa.

Ongelmia käyttöönottopäivästä ja tyyppihyväksynnästä

Ostajalle voi aiheuttaa päänvaivaa myös käyttöönottopäivän ja tyyppihyväksyntävuoden ero. Monet vaatimukset ovat koskeneet aluksi uutta tyyppiä olevia ajoneuvoja.

Tyyppihyväksynnästä on saattanut kulua aikaa useita vuosia, sillä samaa tyyppihyväksyttyä mallia myydään yleensä 5 - 9 vuotta.

Esimerkkinä näistä pulmista on kolmitoimikatalysaattori. Se vaaditaan Suomessa bensiinimoottorisilta autoilta, jotka on tyyppihyväksytty 1.1.1990 jälkeen tai otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.

Tämän mukaan esimerkiksi vuonna 1987 tyyppihyväksyttyä mallia oleva, mutta ulkomailla ensi kertaa vasta vuonna 1992 käyttöön otettu ilman katalysaattoria oleva auto ei läpäise rekisteröintikatsausta Suomessa.

Muita esimerkkejä Suomessa aikaisin käyttöön otetuista vaatimuksista ovat takaistuimen turvavyöt, sivuvilkut ja ajavalojen korkeudensäätö.

YLE24

Lue seuraavaksi