VR tilaa 20 makuuvaunua

VR-Yhtymä tilaa aiemman investointiohjelmansa lisäksi 20 kaksikerroksista makuuvaunua.

Kotimaa

Tilaus toteutetaan normaalilla avoimella tarjouskilpailulla, jonka valmistelu käynnistetään viivytyksittä. Kalustohankintojen aikaistamisella vastataan rautatieliikenteen kasvusta aiheutuvaan lisäkysyntään ja parannetaan samalla palvelutasoa siten, että rautatieliikenteen kilpailukyky kasvaa entisestään.

Tilauksesta ja sen aikataulutuksesta on sovittu pääministeri Matti Vanhasen ja omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Jyri Häkämiehen kesken. Häkämiehen mukaan päätökseen on vaikuttanut Kajaanin työllisyystilanne.

Otamäen vaunutehtaalla Kainuussa jo pelkkä mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun koettiin helpotuksena.

Valtion omistajaohjausyksikön johtajan Pekka Timosen mukaan omistaja eli valtio pääsi tekemään asiasta päätöksen heti, kun VR:n hallituksen puheenjohtaja ja tomitusjohtaja olivat ilmoittaneet erostaan tiistaina.

- Nyt syntyneessä tilanteessa lähdettiin siitä, että omistajan täytyy ottaa tällainen päätös vastuulleen, tehdä se nopeasti ja vasta sen jälkeen voidaan ryhtyä etsimään uutta hallituksen puheenjohtajaa, jotta saadaan yhtiö takaisin normaali tilanteeseen, Timonen kertoo.

Pekkarinen: Ostoon ei painostettu VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen ja VR-konsernin hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos erosivat tehtävistään tiistaina. He kokivat, että heidät yritetään pakottaa tilaamaan junavaunuja, joille ei ole käyttöä ja joiden tilaus olisi nyt yhtiön edun vastaista. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) mukaan valtio ei ole painostanut VR:ää ostamaan uusia junavaunuja. Pekkarisen tietojen mukaan VR:n mukaan eron taustalla on pidempiaikaisia riitoja. Valtio halusi, että vaunuja tilataan kainuulaisen, ahdingossa olevan Transtechin tehtaalta. Liikenneministeriö haluaisi vaunuja esimerkiksi Lapin yöjunaliikenteeseen. Valtio omistaa VR:n kokonaan ja hankkii siltä junaliikennettä ostopalveluna. Maaherra Korva: omistajaohjaus alkaa toimia

Lapin maaherra Timo E. Korva kiittelee valtion omistajaohjauksen terävöitymistä VR:n johtajien erojupakassa. Korvan mukaan VR on tähän asti pyrkinyt piirtelemään liikennöintikarttaansa oman hallituksen määräyksien mukaan, eikä se ole vastannut eduskunnan tahtoa.

- Sain kokemusta asiasta oltuani yhtenä neuvottelijana Kemijärven yöjuna-asiassa. Noissa yhteyksissä VR:n edustajat esiintyivät ehtojen sanelijoina ja ministeriössä taas ei tuolloin aluksi esitetty juurikaan näihin ehtoihin vastanäkemyksiä, eikä nähdäkseni ymmärretty lainkaan, että ministeriöhän se on isäntä, Korva kirjoittaa internet-palstallaan.

Korva toteaa, että liikenneministeriössä on nyt herätty ja tunnustetaan, että rautatieliikennejärjestelmän perusteista on päätettävä poliittisesti.

- VR:n yhtiöittäminen ei ole voinut merkitä päätösvallan luovuttamista yhtiön hallitukselle ja pääjohtajalle siitä, missä Suomen junat kulkevat, maaherra kirjoittaa.

Lähteet: YLE Uutiset