Verottaja tiukentaa suhtautumistaan lentoyhtiöiden kanta-asiakaspisteisiin

Verottaja on tiukentamassa lentomatkoilta kertyneiden kanta-asiakaspisteiden valvontaa. Työnantajan maksamilta lentomatkoilta kertyvien lentopisteiden tulkitaan olevan verotettavaa etua, mikäli työntekijä käyttää niitä yksityismatkoihin.

Kotimaa

Helsingin hallinto-oikeudessa käsittelyssä olevasta riitajutusta on tulossa ennakkotapaus, jossa ratkaistaan, kuinka pitkälle verottaja voi vaatia yrittäjää valvomaan työntekijöiden lentomatkustamista.

Verotarkastuksessa yritykselle määrättiin maksettavaksi jälkivero, koska työntekijät olivat käyttäneet saamiaan pisteitä myös yksityismatkoihin.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtava veroasiantuntija Tero Honkavaara pitää verottajan tulkintaa kohtuuttomana.

- Todellinen selvittely, onko pisteitä käytetty yksityismatkoihin vaiko ei, on täysin mahdotonta työnantajalle. Työnantajallahan ei ole edes oikeutta saada tietoa siitä, mitä työntekijät vapaa-ajallaan tekevät ja missä he matkustavat, Honkavaara sanoo. Elinkeinoelämän keskusliitossa lasketaan, että työntekijöiden lentopisteiden seuranta maksaa yrityksille monin verroin enemmän kuin mitä niistä saatava hyöty on. - Yksi ratkaisu voisi olla se, että lainsäätäjä reagoisi tähän. Kyse on niin vähäpätöisestä edusta, että pisteet voitaisiin säätää henkilökohtaiseksi verovapaaksi eduksi, johtava veroasiantuntija Tero Honkavaara pohtii. Ilmaisia matkoja saadakseen täytyy lentää melko paljon. Finnairilla esimerkiksi Bangkokin palkintolippuun tarvitaan 150 000 pisteellä, tuohon määrään on käytävä lähes 100 kertaa Ivalossa tai 50 kertaa Brysselissä.

Lähteet: YLE Uutiset