Suomalaiset kuluttavat videopeleihin lähes yhtä paljon kuin CD-levyihin

Tietokone- ja konsolipelaamisen suosio jatkaa kasvuaan. Kuluttajat laittavat peleihin melkein yhtä paljon rahaa kuin CD-levyihin. Erityisesti yhdessä pelattavien pelien kuten Guitar Heroen, Singstarin ja Wii Sportin menestys jatkuu.

viihde

Tietokone- ja konsolipelejä myytiin viime vuonna noin 81 miljoonan euron edestä, kun taas äänitteiden vähittäismyynnin arvo oli noin 110 miljoonaa euroa. Vuoteen 2006 verrattuna pelimyynti kasvoi noin 13 miljoonaa euroa, levymyynnin polkiessa paikoillaan. Peliohjelmisto- ja multimediayhdistyksen Figman toiminnanjohtaja Riku Olkkonen odottaa tästä vuodesta vielä parempaa.

- Meidän alallamme maltillinen kasvu jatkuu koko ajan. Viime vuosi oli aika mahtavakin pomppu ylöspäin. Mutta jos me pysymme tällä tasolla ja pienellä kasvulla koko ajan, niin olemme tyytyväisiä.

Britanniassa pelimyynti taistelee kärkipaikasta suosituimpana viihdemuotona. Meillä Suomessa peli- ja levymyynti on tasoissa dvd-myynnin takana. Figman toiminnanjohtaja Riku Olkkonen ei halua arvuutella, koska pelimyynti ohittaa varmuudella levymyynnin.

- Voi olla, että me olemme tänä vuonna isompia. Myydään me pelejä ja antaa heidän myydä musiikkia. Kaiken lisäksi meidän peleissämme myydään myös musiikkia, että mehän olemme vähän niin kuin yhdessä.

Lähteet: YLE Uutiset