Pienet ryhmät tarjoavat vaihtoehdon Kansallisoopperalle

Tänä viikonloppuna on Helsingissä kaksi oopperaensi-iltaa: Suomen Kansallisoopperassa Giuseppe Verdin Rigoletto ja Opera Pieno -ryhmän uudelleen muokattu Mozartin ooppera nimellä Kosijan putti.

kulttuuri
Heikki Kohi Opera Pienon oopperassa Kosijan putti.Tero Vihavainen

Suomalainen oopperatarjonta on viime vuosina rikastunut huomattavasti pienten, itsenäisten ryhmien ansiosta. Ne esittelevät vaihtoehtoisia tulkintoja ja työtapoja suurten näyttämöiden kalliille klassikkoesityksille ja ovat saaneet uutta yleisöä oopperalle.

- Kun meille luutuu tietty käsitys yhteiskunnassa, että tämä asia pitää tehdä näin, jonkun pitää astua esiin ja tehdä se toisella tavalla, sanoo tenori, käsikirjoittaja ja Opera Pienon puheenjohtaja Jirimiko Oranen.

Hän kutsuu Opera Pienon tulkintoja hyväntahtoisiksi pyhäinhäväistyksiksi. Sen tyyliin kuuluu muokata vanhoja oopperoita mieleisikseen: kirjoittaa juoni uusiksi, lyhentää musiikkia ja pienentää orkesteria. Näin on käynyt tällä kertaa Mozartin klassikkoteokselle Cosi fan tutte.

- Ajattelemme, että tämä on musiikkiteatteria, jota lauletaan ja soitetaan oopperan tyylillä, kuvaa Oranen ryhmän tulkintaa.

Räväkät uusversiot tuttuja myös oopperalavoilta

Ohjaaja Juulia Tapola uskoo, että aika on kypsä rajuillekin tulkinnoille siinä missä koko teatterin kenttä on kokenut uusiutumista.

- Nyt on myös se aika, että teatteria tehdään monilla eri tavoilla: on ohjaajan teatteria ja todellisia uustulkintoja tunnetuista teoksista. Samalla tavalla me koemme, että oopperassa täytyy olla mahdollista tehdä uusia tulkintoja raikkaasti, pistää resitatiivit ikkunasta ulos ja tehdä se dialogina niin, että tämän päivän ihmiset tavoittavat sen, sanoo Tapola.

Koulutuksen runsaudesta poikii oopperaseurueita

Pääkaupunkiseudulla toimii nykyään useita pieniä oopperaseurueita. Osa tekee sitä ohjelmistoa, jota Kansallisooppera laiminlyö, kuten barokkia, uutta tai lastenoopperaa, ja osa tarjoaa sille vaihtoehdon.

Jirimiko Orasen mukaan pienten seurueiden runsaus on seurausta laajalle levinneestä muusikkokoulutuksesta.

- Koulutusta on aika paljon tällä hetkellä. On Sibelius-Akatemia, Metropolia eli entinen Stadia sekä kaikkien muiden kaupunkien ammattikorkeakoulut, joten laulajia valmistuu hirvittäviä määriä.

Lähteet: Minna Lindgren, YLE Uutiset