Hybridibussista hyviä kokemuksia

Koiviston Auto jatkaa sähkö- ja polttomoottorivoimalla liikkuvan linja-auton kehittämistä. Koeajoissa hybridibussista on saatu lupaavia tuloksia, mutta sarjatuotanto edellyttää parannettua kehitysversiota prototyypistä.

Hybridilinja-auto
Hybridibussi ajossa
Koiviston Auton hybridibussin koeajot jatkuvat uudistetulla prototyypillä.YLE / Juha-Pekka Huotari

Koiviston Auton hybridibussikokeilu kiinnostaa bussiyhtiöitä ja linja-autojen kehittäjiä.

- Hybridibussia on esitelty eri yhteyksissä julkisuudessa useita kymmeniä kertoja. Lehdissä prototyypistä on kirjoitettu nelisenkymmentä kertaa, sanoo Koiviston Auto -yhtymän tuotekehityspäällikkö Tommi Mutanen.

Kiinnostusta on ollut pääasiassa kotimaasta, vaikka moni muukin taho on kehittämässä hybridibussia.

Ensi vuonna sähkö- ja polttomoottorivoimalla liikkuvasta bussista rakennetaan uusi prototyyppi, jossa voimansiirtotekniikkaa on kehitetty edelleen. Koiviston Auton tavoitteena on saada vielä nyt koekilvillä varustettu hybridibussi ajoon reittiliikenteeseen.

- Reittiajossa matkustajien kanssa hybridibussi voi olla ensi syksynä, arvoi Mutanen.

-Toistaiseksi koeajoissa on kiinnitetty enemmän huomiota bussien toiminnallisuuteen kuin polttoainekulutukseen. Niillä on ajettu reittiä numero 21 lastattuna, mutta ilman matkustajia, jatkaa tuotekehityspäällikkö Tommi Mutanen.

Hybridibussien sarjatuotanto Lahdessa alkaa aikaisintaan muutaman vuoden kuluttua.

Kaupunkiliikenteessä hybridibussi tuo VTT:n laskelmien mukaan jopa kolmanneksen säästöt polttoainekuluihin.

Kaupunkiliikenteessä hybridibussien uskotaankin olevan kannattavia, mutta kaukoliikenteeseen niitä ei ole tulossa.

- Maantieajossa vastaavanlaisia säästöjä ei saada. Parempaan tulokseen päästään entistä kevyemmillä linja-autoilla, perustelee Mutanen hybridbusseja vain kaupunkiliikenteessä.

Lähteet: YLE Lahti