Hyppää sisältöön

Helsingin Sanomien Virkkunen kommentoi syytteitä

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Janne Virkkunen on lyhytsainanen henkilökuntansa saamista syytteistä. Neljää Helsingin Sanomien toimittajaa syytetään kansanedustaja Lyly Rajalan (kok.) kunnian törkeästä loukkaamisesta. Asia koskee tammikuussa julkaistua juttua seksuaalisesta häirinnästä eduskunnassa.

Kuva: YLE

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Janne Virkkunen kommentoi YLE Uutisille lyhyesti neljän toimituksensa jäsenen saamia kunnianloukkaussyytteitä.

- Tämä on syyttäjän ratkaisu. Meidän on siihen tyytyminen, Virkkunen sanoi.

Hän ei ottanut suuresti kantaa Lyly Rajalan ihmettelyyn siitä, ettei Virkkunen itse saanut syytettä, vaikka hän on vastaava päätoimittaja.

- Tämä on kansanedustaja Rajalan mielipide. Syyttäjä on tehnyt oman ratkaisunsa. Sananvapauslaissa on tarkat kohdat vastaavan päätoimittajan vastuusta, Virkkunen tiivisti.

Hän ei halunnut ottaa kantaa siihen, mikä oli päätoimittajan osuus syytteisiin johtaneen jutun julkaisemisessa.

- Ei minulla ole tämän enempää lausuttavaa. Ehkä asia selviää syyttäjän kannasta, hän sanoi.

Kunnianloukkaussyytteet neljälle

Kihlakunnansyyttäjä Simo Kolehmainen nosti perjantaina syytteen törkeästä kunnianloukkasesta neljää Helsingin Sanomien työntekijää vastaan.

Syyte koskee tammikuussa julkaistua artikkelia, joka käsitteli seksuaalista häirintää eduskunnassa. Jutussa mainittiin nimeltä seitsemän mieskansanedustajaa. Syytteeseen johti kansanedustaja Lyly Rajalaa koskenut uutisointi.

Kaikki syytetyt ovat esitutkinnassa kiistäneet syyllistyneensä rikokseen.

Oinonen perui vaatimuksensa

Kihlakunnansyyttäjä selvitti asiaa kansanedustaja Lauri Oinosta (kesk.) koskeneen uutisoinnin osalta, mutta Oinonen perui tutkintapyyntönsä jo keväällä.

Hän kertoi tiedotteessaan, että hän päätyi perumaan pyyntönsä, koska hän haluaa keskittyä työhönsä eduskunnassa.

Julkisen sanan neuvostolta langettavia päätöksiä

Viisi jutussa mainituista miehistä teki asiasta kantelun Julkisen sanan neuvostoon.

Neuvosto antoi maaliskuussa Helsingin Sanomille huomautuksen hyvän journalistisen tavan loukaamisesta. Viidestä kantelusta neljä johti langettavaan päätökseen.