Skotlantilainen Highland Airways aloittaa lennot Suomessa

Skotlantilainen Higland Airways alkaa lentää Lappeenrannan ja Helsingin välistä reittiä. Yhtiö aloittaa Fly Lappeenrannan uutena lento-operaattorina tammikuussa.

Kotimaa

Highland Airways aloittaa lennot Suomessa 19-paikkaisilla Jetstream -potkuriturbiinikoneilla. Tarvittaessa yhtiö voi tuoda Suomeen myös suurempia Jetstream 41- ja ATR 42 -potkuriturbiinikoneita. Lappeenrannan ohella yhtiö on kiinnostunut muistakin reittikohteista mm. Itä-Suomessa.

Highland Airways on erikoistunut operoimaan syöttöliikennereittejä Pohjois-Euroopassa ja se lentää useille Pohjanmeren ja Atlantin saarilentokentille, joissa se huolehtii mm. öljykenttien miehistö- ja huoltokuljetuksista.

Taantuma vähentää kotimaan lentomatkustusta

Fly Lappeenranta vaihtaa lento-operaattoria, koska lentäminen tähän asti reitillä käytetyllä 34-paikkaisella konetyypillä on osoittautunut matkustajamäärien vähentyessä kannattamattomaksi. Nykyinen sopimus tsekkiläisen Central Connect Airlinesin kanssa päättyy 19. joulukuuta, jolloin lennot jäävät joulutauolle. Tänä vuonna Lappeenrannan ja Helsingin välillä matkustajamäärä jää noin 20 000 matkustajaan, kun vielä keväällä Fly Lappeenranta arvioi kuljettavansa yli 32 000 matkustajaa.

Vastaava matkustajakato koettelee useimpia kotimaan lentoreittejä. Marraskuussa lentoyhtiöiden ahdinko syveni entisestään, kun kotimaan lennoilla matkustajamäärät vähenivät 11 prosentilla, vaikka perinteisesti marraskuu on ollut yksi vuoden vilkkaimmista liikematkustuksen kuukausista. Kaikkiaan kotimaan lennoilla matkusti marraskuussa hieman yli 460 000 ihmistä. Eniten matkustus väheni Oulun, Rovaniemen, Kuopion, Jyväskylän ja Joensuun reiteillä.

Lentoyhtiöt vähentävät tarjontaa

Matkustajamäärien vähentyessä koneet lentävät entistä tyhjempinä. Blue1 ja Finnair onnistuivat myymään marraskuussa vain joka toisen kotimaan lennoilla tarjolla olleen paikan. Yhtiöt ovat pyrkineet sopeuttamaan tarjontaa kysyntää vastaavaksi, eli karsimaan vuoroja, mutta matkustajamäärät ovat pudonneet selvästi nopeammin.

Blue1:n ongelmana on kysyntään nähden liian suuri suihkukalusto kotimaan reiteillä. Yhtiö etsiikin uutta lentoyhtiökumppania, joka voisi alkaa operoida osaa sen reiteistä edullisemmilla potkuriturbiinikoneilla. Esimerkiksi Kuopion reitin täyttöaste on jäänyt syksyn aikana alhaiseksi.

Finnairin supistaessa tarjontaa, osan reiteistä on ottanut hoitaakseen sen yhteistyökumppani Finncomm Airlines, joka operoi mm. 48- ja 68 -paikkaisilla ATR -potkuriturbiinikoneilla.

Lähteet: Etelä-Karjalan Radio