1. yle.fi
  2. Uutiset

Mainonta vähentynyt monilla aloilla

Mainonta on vähentynyt roimasti useilla eri aloilla. Erityisesti kato näkyy kalliissa tuotemainonnassa ja niin sanotussa luokitellussa ilmoittelussa, joita ovat muun muassa lehtien asunto- ja työpaikkaliitteet. Vuoden 2009 osalta tarkemmat luvut laskun jyrkkyydestä selviävät alkuvuodesta valmistuvassa Mainostajien liiton suhdannekyselyssä. Pudotusprosentin ennustetaan olevan kaksinumeroinen.

talous

- Automainostajat ovat kiristäneet linjaa syys-lokakuusta aika paljon. Myös pankki- ja talouspuolen asiakkuudet on tällä hetkellä paljon vähäisempiä kuin mitä ne olivat vielä vuosi sitten, kertoo sanomalehtitalo Kärkimedian markkinointijohtaja Markus Gotthart.

Yritysten säästöbudjetit näkyvät mainonnassa vaiheittain.

- Ensin säästetään mainonnan suunnittelussa, niin että vanhaa mainosta kierrätetään uudestaan sekä painetussa mediassa, että televisiossa, kertoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Monta vuotta kestäneen nousukauden aikana mainostamisen hinnat ovat nousseet ripeästi sekä mediassa että mainostoimistoissa. Mainostajat haluavat nyt käyttää laskusuhdannetta tilaisuutena hintojen alentamiseen lehdissä ja muussa mediassa

- Me ainakin toivomme näin, sillä hinnat ovat noussee viime vuosina paljon erityisesti median osalta. Toivottavasti kaikki huomioivat tämä tilanteen, sanoo Hanski-Pitkäkoski.

Mainostilan myyjillä on hinnoista toinen käsitys, joten mainoskampanjoista käytäneen ensi vuonna aiempaa pidempiä neuvotteluja.

- Hintoja ei olla valmiita laskemaan sen takia, että asiakkaalla on tiukkaa. Meillä on tietty kustannusrakenne ja se täytyy pystyä myös peittämään, sanoo Kärkimedian Gotthart.

Niukkoina aikoina mainostajilla on ollut myös tapana siirtyä käyttämään viestintätoimistoja puhtaiden mainostoimistojen sijasta.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi