Joulunajan ostoshalut romahtivat USA:ssa

Joulunalusmyynnin arvo romahti Yhdysvalloissa, ilmenee perjantaina julkaistuista tilastoista. Tuoreiden tietojen mukaan vähittäismyynnin arvo oli marras-joulukuussa jopa kahdeksan prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin.

talous
Nuoripari ohittaa kaupan, jossa mainostetaan alennusmyyntejä
EPA/Andrew Gombert

Yhdysvaltalaiskuluttajien ostointo ei ole vuosikymmeniin ollut näin alhaalla, luottokorttiyhtiö MasterCard toteaa vuotuisessa raportissaan. Ainoita valopilkkuja olivat ruuan hyvä menekki ja internetkauppa.

Paremmalta ei näytä Atlantin tällä puolella Britanniassakaan; lontoolainen tutkimuslaitos CEBR ennustaa, että maan bruttokansantuote pienenee ensi vuonna 2,9 prosenttia tähän vuoteen verrattuna, eniten sitten vuoden 1946.

Talouskriisin ahdistamat kauppiaat yrittävät lisätä brittien shoppailuintoa jopa 90 prosentin alennuksilla. Tapaninpäivä on perinteisesti vilkas ostospäivä Britanniassa.

Suomessa jumahdettaneen viime vuoden myynteihin

Suomen joulumyynnin sujumisesta saadaan uutta tietoa ensi viikon alussa. Jouluaaton aattona Suomen Kaupan liitto arvioi, että kotimaan joulumyynti jäisi viime vuoden tasolle.

Liiton mukaan kaupan hidastumisen taustalla näkyy selvästi kuluttajien varovaisuus, joka johtuu lähes päivittäisistä kielteisistä talousuutisista. Kaupan liiton mukaan valtaosalla suomalaisista kuluttajista olisi kuitenkin ollut käytettävissään enemmän rahaa kuin viime vuonna.

Lähteet: AFP, YLE Uutiset